sporo znanych regul dotyczacych uczenia sie, a takze rutynowo użytkowanych cwiczen okazuje sie przynosic efekt przeciwny do zamierzonego. Podkreslanie i zakreslanie w tekscie, wielokrotna lektura, wkuwanie i jednokierunkowe powtarzanie nowo wyuczonych umiejetnosci stwarzaja zludzenie, ze osiagnelismy mistrzostwo, lecz korzysci z nich plynace prędko gina w naszej pamieci. Bardziej zlozone i trwalsze opanowanie materialu jest natomiast konsekwencją robienia sobie testow sprawdzajacych, wprowadzania pewnych utrudnien do cwiczen, odczekiwania z kolejna powtorka nowego materialu, dopoki nie zaczniemy go troche zapominac, oraz przemieszania cwiczen dotyczacych jednego tematu czy jednej umiejetnosci z innymi. Ten skierowany w głównej mierze do uczniow, studentow, nauczycieli i sportowcow poradnik okaze sie istotnie pomocny takze dla wszystkich tych, ktorzy pragna podjac wyzwanie uczenia sie poprzez cale zycie. W akademickim wydawnictwie Harvard University Press rzadko ukazuja sie ksiazki o charakterze poradnikowym, adresowane do szerszej publicznosci czytelniczej. Wyjatek, jaki uczyniono dla tego tytulu, swiadczy najlepiej o jego walorach dla coraz bardziej trudnego procesu edukacji.