Publikacja będzie pomocna w codziennej pracy nauczycieli i wychowawców edukacji wczesnoszkolnej nauczycieli specjalistów: terapeutów, logopedów, oligofrenopedagogów pedagogów i psychologów. Ułatwi nauczycielom przypasowanie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do jednostkowych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, a także możliwości psychofizycznych ucznia w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych oraz zajęć specjalistycznych. Może być ona w pełni wykorzystana w trakcie tworzenia jednostkowych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów mających orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim.Publikacja powstała ponadto z myślą o uczniach:• posiadających orzeczenie o potrzebie jednostkowego nauczania i indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego • mających opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej • z trudnościami w nauce wynikającymi z deficytów rozwojowych rodzaju dysleksja, dysortografia, dysgrafia • ujawniających trudności w nauce matematyki (dyskalkulia) • ze stwierdzonymi zaburzeniami w zachowaniu, nadpobudliwością ruchową, ADHD • słabowidzących i słabosłyszących, a także z niedosłuchem • przewlekle chorych (cukrzyca, epilepsja, porażenie mózgowe) • w stosunku do których stwierdzono potrzebę udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej (nieposiadających ani opinii, ani orzeczenia).