Z polskim na ty - to podręcznik dedykowany do nauki języka polskiego jako obcego dla cudzoziemców na stopniu Progowym (czyli najwyższym dla początkujących). Jego celem jest odświeżenie lub podanie niezbędnej wiedzy o języku polskim, jej uporządkowanie i ugruntowanie w taki sposób, by umożliwić uczącemu się przejście na poziom średnio progresywny. Jest także przydatny dla osób, które znają polski z domu ("ze słuchu"), czyli nie uczyły się go na regularnych kursach. Program "Z polskim na ty" powstał w oparciu o "Opis kompetencji w języku polskim jako obcym na poziomie progowym", lecz podkreślić należy,zaimplementowano tu słownictwo wykraczające poza ten poziom. Z polskim na ty składa się z dwóch części - gramatycznej i blokowej. Materiał gramatyczny został podany w uproszczeniu, gdyż ma on stanowić powtórkę albo podstawę do ugruntowania posiadanych umiejętności z zakresu gramatyki polskiej. Nacisk został położony na ergonomiczne użycie wiadomości gramatycznych; jest dużo przykładów, które służą m.in. Rozwiązywaniu następujących po nich licznych ćwiczeń, które są zróżnicowane jeśli chodzi o typy i stopień trudności. Każda lekcja mieści ćwiczenia na tekstach ciągłych i dialogach, a także ćwiczenia tłumaczeniowe. Część druga ma za zadanie nauczyć słownictwa, rozumienia tekstów i pisemnego komunikowania się oraz rozwijać umiejętność mówienia i słuchania. Na przykładzie wybranych zagadnień (cykli tematycznych). W części tej obfity nacisk kładzie się na umiejętność pisania, która genialnie kształtuje kompetencję językową przy jednoczesnym rozwijaniu pozostałych produktywności językowych, uczy także śmiałości w wyrażaniu swych opinii, o co łatwiej niżeli w wypowiedzi ustnej, ponieważ popełniane błędy nie są tak widoczne (słyszalne). Przygotowując wypowiedź pisemną, studenci posiadają więcej czasu do namysłu i możliwość autokorekty. Przy współpracy z nauczycielem przyswajają sobie także w pewnym zakresie język literacki. Potrzeba opanowania produktywności pisania jest przez wielu uczących się nieuświadamiana aż do pierwszego testu czy egzaminu - wtedy staje się koniecznością. W podręczniku Z polskim na ty zostały zamieszczone teksty autentyczne lub w niewielkim stopniu opracowane. Teksty wymagają wykonania na nich różnorodnych operacji (uzupełnienia, uporządkowania, odpowiedzi na pytania, transformacji, itp.), co służy urozmaiceniu pracy i większemu zaangażowaniu studentów. Z zasady jednak teksty te stanowią dla uczących się pewien wzorzec, na podstawie którego mogą wykonywać zadania pisemne w parach, grupkach i samodzielnie. Z podręcznika można korzystać w całości albo tylko z części gramatycznej lub blokowej. Może on być także przydatny we wprowadzaniu materiału gramatycznego na lekcjach dla początkujących. Kolejność przerabiania tematów w przekazanym układzie nie jest obowiązkowa,sugerowana. Na początku wprowadzono tematy, które są potrzebne przy nawiązywaniu znajomości i integracji, a więc zainteresowania, ulubione rozrywki i sposoby spędzania wolnego czasu. Pliki dźwiękowe z nagranymi tekstami i ćwiczeniami tekstowymi wspomagającymi rozwijanie umiejętności słuchania są do pobrania za pomocą linków, znajdujących się w nagłówku tego opisu. Przy pomocy tej ilustracji dźwiękowej studenci mogą ćwiczyć wymowę i przyzwyczajać się do innych głosów i sposobów mówienia, a nauczyciel może użyć większość nagranych tekstów do ćwiczeń według własnego uznania i zgodnie z potrzebami uczących się. Na końcu zamieszczono klucz do ćwiczeń, co ułatwi samodzielną pracę z podręcznikiem. W pierwszej części podręcznika wykorzystano rysunki Andrzeja Mleczki i żarty z Vademecum ucznia ilustrujące poszczególne zagadnienia gramatyczne, a w drugiej "humory zeszytów" związane z omawianymi tematami, co na dodatek wprowadza składnik kompetencji socjokulturowej.