Jedna z najglosniejszych prac wybitnego angielskiego filozofa i publicysty. To pelna odniesien do sztuki i literatury, filozoficzna opowiesc o ludzkiej seksualnosci, jej przejawach w kulturze i zwiazanych z nia obyczajowych i politycznych kontrowersjach."Ksiazka ta stanowi probe ujecia pozadania seksualnego jako zjawiska specyficznego wylacznie dla ludzi. Choc zostala napisana z punktu widzenia filozofii analitycznej, jej cel ma szersze znaczenie kulturowe, a jest nim przedstawienie calosciowej odpowiedzi na libertarianska moralnosc, ktora zdobyla dominujaca pozycje w latach szescdziesiatych ubieglego wieku i panuje po dzis dzien. Moralnosc ta, odpowiedzialna za uszkodzenie norm seksualnego zachowania w takiej formie, w jakiej pojmowaly je poprzednie pokolenia, stworzyla nowy rodzaj spoleczenstwa. Znamionuje sie ono tym, ze coraz wiecej dzieci rodzi sie z nieprawego loza albo jest zabijana przed narodzeniem; malzenstwa zawierane sa coraz rzadziej, a rozwody staly sie bardziej prawdopodobne niz kiedykolwiek przedtem; homoseksualizm zostal renomowany za norme, a pedofilii, choc ciagle ogolnie potepianej, sprzyja sie ukradkiem. Spoleczenstwo to ma obsesje na punkcie seksu, ale jednoczesnie go zbanalizowalo, redukujac do przyjemnego doznania, ktore jednostka moze osiagnac w dowolny sposob. W coraz mniejszym stopniu dostrzegamy prawdziwa moc seksualnej namietnosci, w ktorej dwoje ludzi calkowicie oddaje sie sobie nawzajem i staje sie jednym. Nowa moralnosc seksualna nie tylko zachwiala spoleczenstwem i zagrozila jego reprodukcji, lecz podwazyla jeden z naszych najszczególniej inspirujacych idealow, dzieki ktoremu w poprzednich pokoleniach niezliczona ilość jednostek nadawala sens swojemu zyciu. Zastanawiajac sie nad tymi zdumiewajacymi stratami, zdecydowalem sie napisac te ksiazke jako wyraz uznania dla doswiadczenia, ktore moje pokolenie, dazac do niego i osiagajac je jedynie w niewyksztalconej i nietrwalej formie, w koncu odrzucilo". (fragment Wprowadzenia do wydania polskiego).