Obejmuje 3 działy, w tym I dział stanowi wprowadzenie, które demonstruje i porządkuje wybrane zagadnienia oraz pojęcia (w tym z historii i WOS w klasach 4-8 szkoły podstawowej), kluczowe dla problemów omawianych na lekcjach historii i teraźniejszości w liceum i technikum. Pozostałe treści, rozdzielone na 2 działy, dotyczą dziejów świata i Polski w latach 1945–1970.Struktura podręcznikaDziały oznaczone cyframi rzymskimi, a także rozdziały (tematy) oznaczone numeracją arabską. Nauczyciel może realizować temat na jednej godzinie lekcyjnej. Na końcu każdego działu znajduje się blok powtórzeniowo-ćwiczeniowy. Struktura rozdziału (tematu) ● Kalendarium porządkujące najważniejsze wydarzenia.● Zestawienie najważniejszych pojęć.● Tekst główny podzielony na podrozdziały.● Ramki słownikowe zawierające wyjaśnienia kluczowych pojęć i terminów historycznych.● Ramki Warto wiedzieć zawierające dodatkowe informacje o charakterze ciekawostek albo uzupełnień tekstu głównego. ● Ramki Biogram wprowadzające uzupełniające informacje dotyczące wybranych postaci.● Materiały graficzne (zdjęcia, rysunki, schematy, mapy, diagramy) wraz z poleceniami ukierunkowującymi interpretację danego rodzaju materiału.● Teksty (źródłowe, popularno-naukowe, publicystyczne itp.) wraz z poleceniami kształcącymi umiejętność analizy.● Infografiki (rozkładówki) przybliżające wybrane zagadnienia albo kształcące umiejętność analizy dłuższych tekstów.● Podsumowania – plastikowe, ujęte w kilku punktach podsumowanie najważniejszych informacji z lekcji.● komplet poleceń otwartych na zakończenie rozdziału, w tym zadania oznaczone gwiazdką – wymagające od ucznia samodzielnego poszukiwania dodatkowych źródeł informacji.Struktura materiału powtórzeniowo-ćwiczeniowego po dziale● plastikowe podsumowanie najważniejszych zagadnień omawianych w danym dziale.● Warto przeczytać – propozycje publikacji popularnonaukowych lub naukowych odnoszących się do treści danego działu.● Polecenia otwarte odnoszące się do treści działu, w tym zadania oznaczone gwiazdką – wymagające od ucznia samodzielnego poszukiwania dodatkowych źródeł informacji.