W okresie dorastania rozwój społeczny i status dziecka w grupie rówieśniczej posiadają kluczowe znaczenie.
Nastolatkom z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD) interakcje społeczne nie przychodzą naturalnie, więc młodzi ludzie nieraz potrzebują wsparcia, żeby nauczyć się, jak progresywnać.
Książka Menu umiejętności społecznych i życiowych przedstawia przystępne strategie, które pomogą nastolatkom z ASD nawiązać kontakt i zbudować więź z innymi osobami w domu, w szkole, w pracy, a także w trakcie spotkań ze znajomymi oraz podczas codziennych interakcji z sąsiadami.
wykorzystanie schematu menu pozwala łatwiej rozpoznać trzy etapy każdej interakcji: jej rozpoczęcie („przystawkę"), rozwinięcie („danie główne") i zakończenie („deser"). Liczne kwestionariusze, szablony i przykładowe scenariusze społeczne zachęcą uczniów do przemyślenia odpowiedzi oraz do rozważenia, jak druga osoba mogłaby zareagować na ich słowa.
Przećwiczenie prostych strategii i rozwiązanie zestawu rutynowych zadań społecznych korzystnie wpłynie na ocenę własnych możliwości, rozszerzy pewność siebie i rozwinie umiejętności życiowe osób z ASD.
Książka będzie {pomocn|przydatn)ym narzędziem dla wszystkich nastolatków i młodych dorosłych z trudnościami w inicjowaniu i podtrzymywaniu interakcji społecznych, a także dla ich rodziców, nauczycieli oraz terapeutów.