Czy umysł można trenować, tak jak trenuje się mięśnie$98 Jak trzeba zorganizować trening mentalny, aby miał sens$99 Czy efekty takiego treningu są wydatne$100 Czy są długotrwałe$101 Czy efekty treningu generalizują się, obejmując nie tylko ćwiczoną funkcję albo efektywność,ponadto efektywności ogólne, w tym - inteligencję$102 Czy ma znaczenie, kto trenuje - jaką ma wyjściową wydajność umysłową albo poziom inteligencji$103 Ludzie zawsze marzyli o ulepszeniu samych siebie.
Filozofia, szczególnie etyka filozoficzna, była uprawiana jako refleksja nad moralnością, ale też jako osiągalna droga moralnego doskonalenia człowieka. Systemów religijnych właściwie nie sposób sobie wyobrazić bez takiego czy innego programu moralnego samodoskonalenia.
Czy te wysiłki coś dały, to osobna kwestia. Wraz z rozwojem nowożytnej nauki, marzenia o ulepszeniu człowieka objęły inne, poza moralnością, obszary i dziedziny życia. Rozwój biologii i medycyny poprawił stan naszego zdrowia, wydłużył czas życia i poprawił jego jakość.
Rozwój fizyki i chemii zmienił otoczenie człowieka i zwielokrotnił jego możliwości. O rewolucji informacyjnej można powiedzieć, że zmieniła nasze życie gwałtownie i radykalnie. Czy poprawiła, to się dopiero okaże.
Na tym tle ostatnio wyjątkowo wyróżniają się treningi poznawcze. W przeciwieństwie do psychoterapii, ich praktykowanie nie wymaga żadnego certyfikatu. A ponieważ daje się zauważyć silna i szeroko rozpowszechniona wiara w ich sprawność, coraz więcej osób i firm funduje sobie albo swoim pracownikom tego rodzaju usługi.
Trening poznawczy dzisiaj to nie tylko dziedzina badań,na dodatek coraz bardziej rosnący biznes. Na rynku działają liczne producenta sprzedające zestawy ćwiczeń poznawczych, zwykle w postaci gier komputerowych.
Produkty te są na ogół reklamowane jako ćwiczenia rozwijające mózg, a potężny pakiet ćwiczeń poznawczych z reguły nosi nazwę zawiązującą do euronauka, np. Neurobik (ang. Neurobics), w analogii do aerobiku.
Nie znaczy to oczywiście, że mamy tu do czynienia z oddziaływaniem bezpośrednio polepszającym mózg, informacje empiryczne dotyczące wydajności,,neurotreningów" nakazują daleko posunięty sceptycyzm. W związku z możliwymi nadużyciami oraz ze względu na naturalną potrzebę poznawczą, trzeba postawić pytanie o produktywność treningu poznawczego.
Temu służy ta książka. Jej głównym celem jest przedstawienie czytelnikowi ogólnej panoramy tego obszaru badawczego i aplikacyjnego współczesnej psychologii, który dotyczy różnorodnych form treningu poznawczego.
Opisując treningi, będziemy wielokrotnie stawiać pytanie, czy są one produktywnym narzędziem upraszczania najróżniejszych funkcji umysłu ludzkiego. A badając sprawność, trzeba poddać się rygorom intelektualnym wymaganym od metodologicznie poprawnego badania naukowego.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.