''Czytanki muzyczne'' posiadają spełnić rolę wypisów muzycznych dla szkół I stopnia. Zadaniem ich jest dostarczenie dzieciom wartościowego muzycznie materiału; skupienie w jednym zeszycie utworów z najróżniejszych epok i przeróżnych autorów ułatwi też nauczycielowi wybór repertuaru, po który musiałby sięgać do różnorodnych, nie zawsze przystępnych zbiorów. Poza tym ''Czytanki'', zgodnie z ich nazwą, stanowić mogą pożyteczny materiał do ćwiczenia a vista. Cały materiał ''Czytanek'' został skontrolowany według wydań źródłowych względnie najnowszych opracowań krytycznych. Poza tym w dbałości o klarowność tekstu unowocześniony został sam sposób wydania. Wskazówki wykonawcze pochodzące od redaktora, a dotyczące tempa, dynamiki, artykulacji itd. Ujęte są w nawiasy dla odróżnienia ich od znaków autora, zaś dodane łuki zostały oznaczone linią przerywaną. W ten sposób jednocześnie nauczyciel, jak i grający odróżni znaki oryginalne od dodanych poprzez redaktora, które - rzecz prosta - są mniej wiążące.