Dwujęzyczne wydanie w nowym tłumaczeniu prof. Ryszarda Legutki Obrona Sokratesa to jeden z kilku najważniejszych tekstów w dziejach europejskiej kultury. Obraz Sokratesa człowieka sprawiedliwego stojącego przed sądem położył fundamenty pod dalszy rozwój myśli filozoficznej.
"Obrona Sokratesa" to II tom oryginalnej kolekcji Biblioteki klasycznej w tłumaczeniu prof. Ryszarda Legutki, uznawany współcześnie za najbardziej wartościowy polski przekład tego klasycznego dzieła Platona.
Oprócz samego tekstu tłumaczenia świeże wydanie będzie zawierało tekst grecki, komentarz tłumacza oraz bibliografię. O Obronie Sokratesa powiedziano między innymi: Tekst Platońskiej Obrony co może stwierdzić każdy uważny czytelnik nie jest jednak bezpośrednią odpowiedzią na zarzuty, a w każdym razie taka odpowiedź nie stanowi głównego wątku w tekście.
Sokrates najwyraźniej nie chciał się dać wciągnąć w to, co było oczywistym podtekstem procesu: zagrożenie demokracji ze strony entuzjastów oligarchii, konflikty pomiędzy stronnictwami, a także zła pamięć o niedługich ale brutalnych rządach Kritiasa i innych.
Odżegnał się wyraźnie od nastawienia pro-oligarchicznego, ale też nie miał ochoty przedstawić się jako zwolennik demokracji. Próbował wytłumaczyć Ateńczykom, iż jego działalność nie ma związku z politycznymi sporami i nie da się do nich sprowadzić.
Dotyczy czegoś bardziej podstawowego aniżeli konflikty o władzę między zwolennikami najróżniejszych ustrojów. Prawdziwym celem mowy było wyjaśnienie współobywatelom sensu swych działań, a ten polegał na szczególnym sposobie uprawiania filozofii.
Filozofowanie takie było kierowaniem uwagi ludzi na problemy dobra i zła, sprawiedliwości i niesprawiedliwości, po to, by w wyniku refleksji nad nimi, a także nad własnym życiem mogli to życie uczynić lepszym (prof.
Ryszard Legutko). Tak więc, najogólniej rzecz biorąc, proces Sokratesa uczy nas, że istnieje nierozwiązywalne napięcie między żądaniami moralnego czy religijnego sumienia a uzasadnionymi potrzebami społeczności.
Żadna polityczna społeczność nie może i nie powinna pozwalać jednostkom na wyłamywanie się spod ogólnie przyjętych zasad,jednocześnie istnieją normy ważniejsze aniżeli te, które dana grupa uznaje. Szerokie filozoficzne niebezpieczeństwo, jakie tkwi w Obronie Sokratesa, polega na tym, iż oślepieni godnością i niewinnością Sokratesa i tak krytyczni wobec pełnych wad Ateńczyków nie zauważymy głębokiego moralnego dylematu, który kryje się za tym procesem i za tą śmiercią.
(prof. Richard Kraut, Sokrates, polityka i religia tłum. M. Smulewska, Teologia Polityczna 2004-2005, nr 2).