Pytając, czym jest czytanie i pisanie dla dziecka, pytamy o to,,,(...) jak możemy pomóc dziecku jak najszybciej i najproduktywniej czerpać z kultury, z całego dorobku ludzkości, z wiedzy o świecie, ze wszelkich dotąd skategoryzowanych doświadczeń.
jednocześnie jest to podjęcie kompletnie odmiennego sposobu poznania świata". Czytanie i pisanie to procesy porozumiewania językowego, silnie ze sobą powiązane, które pełną komunikację werbalną.
Kształtowane są one systemowo przy zaimplementowaniu określonych form i metod pracy przewidzianych poprzez metodykę nauczania wczesnoszkolnego. Dziecko, podejmując trud nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej, jest lub powinno być,,wyekwipowane" w umiejętności i kompetencje umożliwiające podjęcie nauki czytania i pisania.
Zatem podstawowym zadaniem nauczyciela w edukacji elementarnej jest znaleźć słuszną dla każdego dziecka drogę do poznania świata liter, ich znaczenia i przydatności. Dlatego sposób wprowadzania dziecka w świat liter, wyrazów i zdań, a w końcu w świat literatury, trzeba zindywidualizować korzystnie, rozumieć znaczenie znaków graficznych, musi uczyć się na materiale,,coś oznaczającym", a nie na materiale bezsensownym, tzn.
takim, którego nie rozumie, który nic dla niego nie oznacza. Uczenie się czytania i pisania to w istocie uczenie się nowego języka. Czytanie jest zatem zjawiskiem wieloetapowym, rozłożonym w czasie, angażującym sferę psychomotoryczną dziecka, poznawczą i emocjonalno-motywacyjną.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.