Zeszyt asygnowany jest do pracy jednostkowej nauczyciela z wychowankiem w trakcie dodatkowych zajęć w przedszkolu (klasie przedszkolnej) albo rodzica z dzieckiem w trakcie pracy w domu. Posiada on 24 zestawy zadań integrujących przeróżne obszary edukacyjne, które umożliwią sprawdzenie kompetencji dziecka przed rozpoczęciem nauki w klasie I oraz rozpoznanie jego ewentualnych problemów edukacyjnych bądź rozwojowych.
Zadania zgrupowane są zgodnie z zasadą stopniowania trudności i z treściami programowymi edukacji przedszkolnej. Nauczyciel / rodzic, pracując wspólnie z dzieckiem, ma możliwość przekonania się, czy dziecko: jest aktywne poznawczo i chce się uczyć, ma pewien zasób wiadomości, doświadczeń, wyobrażeń, potrafi uważnie i ze zrozumieniem słuchać; rozumie polecenia i potrafi je wykonać, rozumie relacje i pojęcia związane z przestrzenią (np.
odróżnia, wskazuje kierunki), ma wzrokową orientację kierunkową, poprawnie wykonuje zadania grafomotoryczne (np. Rysuje szlaczki, odwzorowuje proste figury geometryczne, kształty literopodobne), potrafi wyznaczyć głoski, sylaby w słowie (analiza) i poprawnie je artykułować łączyć głoski i sylaby (synteza) - kreować słowa, wyrazy, podzielić niedługie zdanie na wyrazy, zna i rozpoznaje litery, czyta sylaby, proste wyrazy i krótkie teksty, rozumie przeczytany tekst i potrafi wykonać polecenia związane z tym tekstem, klasyfikuje przedmioty wg cech jakościowych (przeznaczenia, wielkości, kształtu, koloru), zna podstawowe pojęcia matematyczne, wykonuje proste operacje arytmetyczne i logiczne, orientuje się w świecie przyrody, np.
zna pory roku i związane z nimi zjawiska, umie obchodzić się z przyborami do rysowania, pisania i korzystnie je trzyma. Wcześnie rozpoznane deficyty rozwojowe, zwłaszcza w zakresie skuteczności manualnej, percepcji wzrokowej i słuchowej czy umiejętności realizowania prostych czynności matematycznych umożliwią podjęcie stosownych działań wspomagających rozwój dziecka i jego gotowość szkolną.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.