"Metoda i wyobraźnia to seria książek metodycznych z sugestiami lekcji kreatywności w nauczaniu wczesnoszkolnym. Prezentowana część 1: - przybliża zasady i metodykę pedagogiki twórczości na poziomie wczesnej edukacji, - ma wprowadzający charakter, ponieważ w kolejnych jej rozdziałach najpierw skrótowo zaprezentowano podstawy teoretyczne do proponowanych ćwiczeń i zadań oraz zasady konieczne dla produktywnego i świadomego osiągania celów i założeń psychodydaktyki kreatywności, - gromadzi ćwiczenia dla uczniów z klasy 1 w szkole podstawowej, które posiadają najniższy i propedeutyczny poziom trudności, nie wymagają umiejętności pisania i czytania.
Ćwiczenia są wzbogacone kartami pracy i można realizować je jako odrębne ćwiczenia stymulujące twórczość jednostkową lub zespołową albo w pakietach - na zapotrzebowania lekcji o określonych celach albo tematyce.
Stopień trudności ćwiczeń pozwala indywidualizować ich wykorzystanie w zależności od doświadczeń i zdolności uczniów: można je stosować z dziećmi w wieku przedszkolnym albo starszymi uczniami, którzy nie zdobyli wcześniej doświadczeń w produkcji.
Oprócz funkcji wspierającej w organizacji i realizacji lekcji rozwijających twórczość uczniów, książka pełni także funkcję inspirującą i stymulującą nauczyciela do poszukiwania własnych środków edukacji funkcjonalnych w lekcjach twórczości.
Poradnik zainteresuje studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela oraz wychowawców i edukatorów z najróżniejszych placówek opiekuńczo-wychowawczych.