Mnemoliterki to ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych pod względem kształtu - wykorzystujące mnemotechnikę w postaci zakładek obrazowych, ponieważ najszczególniej naturalnym sposobem uczenia się dziecka jest uczenie wykorzystujące obraz, emocje, a także ruch, co z kolei,,uruchomia" wyobraźnię, zezwalając na ukonkretnienie materiału abstrakcyjnego, jakim są litery.
Zakładki obrazowe (alfabet skojarzeniowy) skonstruowano w taki sposób, żeby wybrane litery (duże i nieduże o podobnym obrazie graficznym i litery podobne o odmiennym kierunku i położeniu) zostały pokojarzone z przedmiotami przypominającymi dziecku o cechach standardowych danej litery i jej odmienności od innych.
Uzmysłowi to dziecku, iż dana litera jest jedyna w swym typu. W celu podniesienia wydajności i przyjemność zapamiętywania -,,zakładki obrazowe" należy wesprzeć metodą,,żywych" opowiadań uwzględniających te rzeczy, które są ważne i mają być zapamiętane.,,Ożywienie" liter służy zapisaniu ich w umyśle.
Im obraz jest bardziej surrealistyczny tym prawdopodobieństwo zapamiętania wzrasta. Tworzenie takich obrazów formuje możliwość,,ozdabiania" danej litery w taki sposób, by jej zarys i atrybuty standardowe zachowały się w pamięci dziecka ze względu na ciekawą,,prezentację".
Przykładem może być wierszyk,,ożywiający" literę a: duże A to drabina, po której aligator Al się wspina. W łapce minimalny talerzyk trzyma i łyżeczką pyszne ciasteczko wcina. Talerzyk z łyżeczką, niepokaźne a przypomina.
Gdyby nie ta łyżeczka, to ciastko nie zjedzone, na Ala byłoby obrażone. Dziecko korzystając z ćwiczeń, może samo wizualizować litery i rysować ich,,kształtopodobne" odpowiedniki na odwrocie kartki, a także bawić się wyobraźnią w wymyślanie zabawnych opowiadań lub wierszyków, których bohaterami będą literki oraz sam ich autor czyli dziecko.
Ćwiczenia do wprowadzania i utrwalania liter podobnych z zastosowaniem mnemotechnik asygnowane są dla wszelkich dzieci inicjujących przygodę z czytaniem i pisaniem. W szczególności jednak mają pomóc zapamiętać kształty liter podobnych, dzieciom posiadającym trudności z nabywaniem umiejętności czytania i pisania, dzieciom z grupy ryzyka dysleksji, dzieciom z fragmentarycznymi deficytami rozwojowymi, w szczególności cechującymi się zaburzeniami percepcji wzrokowej.
Mnemoliterki mogą być wykorzystane w czasie wspólnych zabaw w domu (,,pod okiem" osoby dorosłej), w przedszkolu i na zajęciach lekcyjnych w szkole, w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także na zajęciach wyrównawczych i rewalidacyjnych.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.