Zgodnie z warunkami i sposobem realizacji podstawy programowej uczniowie, którzy we wrześniu 2021 roku przyjdą do klasy ósmej realizowali już nową podstawę programową:,,zostali wcześniej wprowadzeni do myślenia algorytmicznego, poznając podstawowe pojęcia informatyczne i rozwiązując algorytmicznie wybrane problemy, programując przy tym ich rozwiązania.
W związku z powyższym dotychczas zdobyte wiedza i umiejętności informatyczne są rozwijane i poszerzane i stawiane są pierwsze kroki w tekstowym języku programowania". Dlatego z nowej wersji podręcznika usunięto temat 4.
z poprzedniego wydania, w którym omawiane było tworzenie programów w dydaktycznych środowiskach programowania (Baltie i Scratch). W nowym wydaniu realizacja podstawowych algorytmów w rozdziale II jest przedstawiona w językach wysokiego poziomu (C++ i Python).
Celowo jednak pozostawiono realizacje tych samych algorytmów w środowiskach znanych uczniom (Baltie i Scratch), aby mogli je porównać z realizacją w językach C++ i Python. Uczniowie powinni zauważyć, że realizuje się je w podobny sposób, a języki programowania różnią się zwykle składnią.
Nauka zgodna z podstawą programową Jednym z celów podstawy programowej jest,,rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów", dlatego w podręcznikach z kolekcji teraz bajty formułujemy w wielu miejscach problemy, które analizujemy i dla których szukamy rozwiązań.
Zgodnie z nową podstawą programową, w podręcznikach do klas VII i VIII znalazły się zagadnienia dotyczące algorytmiki i programowania - adekwatnie rozdzielone pomiędzy klasy VII i VIII. Ponadto, w podręczniku znajdują się tematy, w których uczeń kontynuuje naukę metod redagowania tekstów komputerowych (m.in.
stosowanie tabulatorów, wstawianie danych do stopki i nagłówka, tworzenie przypisów) wykonywania prezentacji multimedialnych i obliczeń w arkuszu kalkulacyjnym i tworzenia strony internetowej.
Tematy dotyczące pracy w edytorze tekstu i arkuszu kalkulacyjnym rozdzielono pomiędzy klasy VII i VIII, tak aby trudniejsze zagadnienia znalazły się w klasie VIII. W ten sposób uczniowie nie będą czuli się znużeni jednym działem wykonywanym poprzez niemało godzin i będą mogli uzupełnić niezbędną wiedzę przed kontynuacją nauki na wyższym poziomie edukacji.
Rozdział dotyczący Internetu został przygotowany tak, żeby uczeń w VII klasie skupił się na nauce wyszukiwaniu informacji i formach komunikacji, a w klasie VIII spróbował swoich sił w tworzeniu stron internetowych z użyciem znaczników HTML.
na dodatek poznaje sposób zakładania bloga z użyciem przykładowego systemu CMS - WordPress. Programowanie w klasach VII-VIII W klasach IV-VI uczeń poznał podstawowe zasady programowania i potrafi kreować programy komputerowe w dydaktycznych środowiskach programowania Baltie, Scratch i Logomocja.
Zgodnie z podstawą programową,,w programach stosuje: instrukcje iteracyjne, warunkowe, funkcje [...]". W klasie VII uczniowie m.in. Tworzą listy kroków i budują schematy blokowe, poznają podstawowe techniki algorytmiczne.
Korzystając z poznanych dydaktycznych środowisk programowania (Baltie, Scratch i Logomocja), wykonują trudniejsze programy z obliczeniami na zmiennych, a z zasady definiują i stosują podprogramy (z parametrami i bez).
Aby definiowanie i wywoływanie podprogramów nie sprawiało uczniom trudności, celowo wyjaśniono je w znanych im środowiskach. W klasie VIII wprowadzamy podstawy programowania w dwóch językach programowania wysokiego poziomu - C++ i Python.
Nauczyciel może wybrać jeden z języków programowania lub omówić obydwa. Niezależnie od wyboru, za każdym razem zostanie zrealizowana podstawa programowa. Uczniowie zaczynają od pisania prostych programów w językach wysokiego poziomu (C++ i/albo Python).
Stosują w programach podstawowe instrukcje (wejścia i wyjścia, iteracyjne, warunkowe). Zaprezentowanie podstaw obydwu języków w podobnie skonstruowanych tematach (temat 4. I temat 5.) z podobnymi ćwiczeniami ma na celu pokazanie nie tylko podobieństw, ale i różnic w składni C++ i Python.
W kolejnych tematach uczniowie poznają algorytmy wyszczególnione w podstawie programowej, a także ich realizację w dydaktycznych środowiskach programowania (Baltie i Scratch) oraz w językach programowania (C++ i Python), porównując realizację tego samego algorytmu w różnych środowiskach.
Przy okazji programowanie wybranych algorytmów uczniowie poznają wykorzystanie funkcji i tablic (list) w językach C++ i Python. Jeśli uczniowie poznają podstawy programowania w wybranym języku wysokiego poziomu, będą mogli po ukończeniu szkoły podstawowej świadomie wybrać dalszy kierunek kształcenia (np.
informatykę w zakresie rozszerzonym). Programowanie w klasie VIII należy traktować jako wprowadzenie do programowania w językach wysokiego poziomu - uczniowie powinni zrozumieć, na czym ono polega.