Design thinking to metoda praktykowana z powodzeniem od korzystnych kilkudziesięciu lat. Stosują ją światowi giganci, jak Apple czy Google. Definiowana jest jako podejście, sposób myślenia czy - jak kto woli - filozofia, w której proponowanie nowych rozwiązań zostaje poprzedzone gruntownym poznaniem i zrozumieniem potrzeb użytkowników.
To metodologia absolutnie uniwersalna i intuicyjna, a dzięki filarom, na których bazuje - kulturze zrozumienia, dociekliwości i kwestionowaniu utartych schematów - pomaga nie tylko lepiej odpowiadać na ludzkie zapotrzebowania.
Pozwala także ekspresowo odnajdować punkty zapalne, których zniwelowanie może stanowczo przyczynić się do podniesienia jakości życia, pracy i doświadczeń równocześnie pojedynczego człowieka, jak i społeczeństwa.Tym, co wydajność metody design thinking, jest usystematyzowanie cyklu, w którym technologiczną wykonalność projektu łączy się z jego biznesową opłacalnością i codzienną użytecznością.
cykl ten składa się z pięciu podstawowych etapów: odkrywania, definiowania wyzwania (potrzeb), tworzenia rozwiązania, prototypowania, testowania, planowania wdrożenia. Wszystkie podejmowane działania prowokują do zadania sobie podstawowych w metodologii design thinking pytań: Dla kogo projektujemy$18 Po co to robimy$19 Co w związku z tym proponujemy$20 Jak to wygląda$21 Czy działa$22 Czy jest osiągalne do wdrożenia$23 w wyniku czego kreowane są produkty i usługi pożądane poprzez odbiorców, przy tym ergonomiczne i ładne, a jednocześnie wolne od niepotrzebnych udziwnień.Beata Michalska-Dominiak i Piotr Grocholiński to założyciele społeczności Klientocentryczni skupiającej ekspertów metodyki design thinking i service design w Polsce.
Ideą Klientocentrycznych jest wspieranie producenta, tworzenie nowych produktów i usług i pomoc organizacjom w wewnętrznej transformacji. W myśl zasady, że liczą się ludzie, konsekwentnie zmieniają rzeczywistość firm, generując nową wartość i gwarantując zupełnie nowe doświadczenia zarówno klientom, jak i pracownikom.
Więcej na www.klientocentryczni.pl.O autorachBeata Michalska-Dominiak -- doświadczony moderator design thinking, praktyk z bogatym doświadczeniem w zakresie prowadzenia i kierowania projektami oraz wsparcia procesów transformacyjnych w organizacjach.
Jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności, a także rezydentem Art Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi. Z potencjału myślenia projektowego czerpie w trakcie prowadzenia szkoleń i warsztatów dla biznesu, administracji publicznej, edukacji i sektora pozarządowego (ma na koncie ponad 1000 godzin szkoleniowych).
Współpracuje z uczelniami, w roli eksperta bierze udział w konferencjach i kongresach. Angażuje się w mnóstwo inicjatyw, w ramach których sprawia, że problemy zmieniają się w wyzwania, i wspiera poszukiwanie wydajnych rozwiązań.Piotr Grocholiński -- ma bogate doświadczenie w zakresie tworzenia strategii, modeli biznesowych, segmentacji, zarządzania produktem i przeprowadzania zmian w organizacji.
Wiedzę i umiejętności zdobywał, pracując w środowiskach wielokulturowych (pomiędzy innymi ING Bank Śląski, Nordea Bank, LG Petro Bank) i w ramach niezależnego wsparcia biznesowego dla firm z przeróżnych sektorów (bankowego, ubezpieczeniowego, energetycznego, edukacyjnego, hotelowego i innych).
Dzięki praktyce biznesowej i projektowej (design thinking, service design) wydajnie łączy obszar biznesowy z procesami projektowania. Pomaga liderom, a także ich zespołom przechodzić cykl transformacji, patrzeć oczami klienta, wdrażać design thinking i wzmacniać kulturę innowacji.
swoimi doświadczeniami dzieli się także ze studentami Uniwersytetu Łódzkiego.