Współczesna scholar mortis jest książką nieszablonową. Agnieszka Janiak ujmuje całościowo fenomen śmierci w jego indywidualnym i społecznym kontekście. Terminalna choroba, odchodzenie człowieka, opieka paliatywna i towarzyszenie przy umieraniu, wreszcie zgon, a także sytuacja i stany psychiczne osób, które pozostały w żałobie, a także formy niesienia im różnorakiego wsparcia - jednostkowe i instytucjonalne - to zagadnienia stanowiące punkt wyjścia do refleksji nad przygotowaniem współczesnego człowieka do zmierzenia się z doświadczeniem śmierci bliskich, lecz i własnej.
Kolejne omawiane w książce zagadnienia to konieczność kształtowania stosownych środków komunikacji i form pomocy niesionej osobom dotkniętym doświadczeniem śmierci i odpowiednie przygotowanie służb pomocowych - medycznych, psychologicznych, socjalnych i administracyjnych.
dr hab. Stefan Bednarek, prof. Em. UWr Książka jest zapisem podróży autoetnograficznej, która zajęła autorce piętnaście lat. Początek tej podróży wyznaczyły dramatyczne doświadczenia własne, a obrany kierunek i poszczególne etapy determinowane były przez poszukiwania naukowe i egzystencjalne, pragnienie zapobieżenia podobnym granicznym doświadczeniom u innych i udzielanie im wsparcia.
Kto będzie czytelnikiem tej książki$369 bez dwóch zdań osoby, dla których obecność przy umierającym człowieku jest niełatwym, ale oczywistym zadaniem. Osoby, które podejmują się edukacji społecznej w tak ważnym obszarze i zabiegają o wysoką jakość komunikacji.
Studenci ukierunkowani na pomoc cierpiącemu człowiekowi w rozmiarze medycznym, pielęgnacyjnym czy wychowawczym. Wreszcie ci, którzy znajdują się w nieprzystępnej sytuacji życiowej, podobnej do tej, której doświadczyła Autorka.
Oby i oni potrafili przejść swoja drogę poszukiwania odpowiedzi na niełatwe pytania i odnaleźć sposoby wspierania innych cierpiących. Dr hab. Grzegorz Godawa, prof. UPJPII Agnieszka Janiak, kulturoznawczyni i filolożka, adiunktka na Wydziale Studiów używanych Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu, prowadziła badania na Stanford University, wykładała w John Ernest Foundation w Kalifornii.
Jej zainteresowania badawcze - tanatoedukacja, komunikacja w sytuacjach niełatwych i terapeutyczne funkcje pisania - są efektem doświadczeń życiowych i praktyki społecznej.