Poznaj wyniki rewolucyjnego badania nad rozwojem osoby.
cykl kształtowania się osobowości intryguje badaczy rozwoju, klinicystów, a także psychologów. Jest to najważniejsze i najistotniej trudne zagadnienie w psychologii, wymaga bowiem uwzględnienia niezliczonych czynników i ich wpływu na jednostkę w ciągu wielu lat. Zespół doświadczonych naukowców z Uniwersytetu w Minnesocie podjął próbę odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób człowiek staje się taką, a nie inną osobą.
Niniejsza książka to podsumowanie rewolucyjnego badania, w którym wzięło udział 180 dzieci obserwowanych przez 30 lat, od narodzin do wieku dorosłego. Dzięki wieloletniej pracy otrzymano spójny, złożony obraz rozwoju człowieka, ustalono, jaka jest natura rozwoju, a także wyodrębniono jego ogólne trendy. Autorzy objaśniają jednocześnie zaimplementowaną metodologię, jak i konsekwencje projektu dla postrzegania procesu kształtowania osobowości.
skatalogowana w książce ogromna ilość informacji pomaga zrozumieć, jak nasze słabe i solidne strony kształtują się pod wpływem takich czynników, jak pierwsze doświadczenia, relacje z rodziną i rówieśnikami w okresie dzieciństwa i adolescencji, różnice w cechach charakteru i zdolnościach czy warunki społeczno-ekonomiczne. Skrupulatne i przezroczyście sformułowane wnioski badawcze wyjaśniają koleje jednostkowych losów, ukazując ciągłą interakcję między rozwijającymi się dziećmi a ich środowiskiem i jego wpływ na kształtowanie się osobowości.
Dzięki książce:
• poznasz szczegółowy opis metodologii badania i doboru próby;
• dowiesz się, jakie są kolejne etapy kształtowania się osobowości i jak rozwija się ona
w poszczególnych okresach życia;
• poznasz rozwojowy model zaburzeń.
„Jest to kompleksowe, prawidłowo przemyślane i skonstruowane podłużne badanie rozwojowe, które w wyraźny sposób pomaga zrozumieć rozwój i związane z nim zagadnienia. Będzie ono szczególnie przydatne nie tylko dla studentów psychologii rozwojowej, lecz także dla wszelkich przedstawicieli dyscyplin psychologicznych zajmujących się rozwojem i jego następstwami".
„Bulletin of the Menninger Clinic"
„świetny opis istotnie wnikliwej eksploracji doświadczeń i okoliczności, które z czasem składają się na osobę... Do tej pory nie przeprowadzono zbyt wielu badań, które trwałyby aż 30 lat, ale oprócz tego, iż wspomniane badanie należy do rzadkości, ma w dodatku potężne podstawy teoretyczne i będzie inspirujące dla każdego, kto kiedykolwiek zastanawiał się nad tym, co czyni go taką osobą, jaką jest".
„Journal of Child Psychology and Psychiatry"
„Jeśli chcesz posiadać najszczególniej aktualną, głęboką wiedzę na temat rozwoju, to powinieneś przeczytać właśnie tę książkę. W tekst wpleciona została prezentacja najnowocześniejszego teoretycznego podejścia do rozwoju. Niniejsza publikacja będzie przydatna jako lektura uzupełniająca na zawansowanym kursie teorii rozwojowej albo bardziej ogólnym kursie z dziedziny rozwoju człowieka".
„Journal of Child and Family Studies"
L. Alan Sroufe, Ph.D., jest profesorem psychologii dziecka w Instytucie Rozwoju Dziecka, a także na Wydziale Psychiatrii Uniwersytetu Minnesoty oraz członkiem Society for Research in Child Development. Autor sześciu książek i ponad 100 artykułów na temat wczesnych relacji przywiązaniowych, rozwoju emocjonalnego i psychopatologii rozwojowej, dzięki którym zyskał międzynarodowe uznanie jako ekspert w tych dziedzinach.
Byron Egeland, Ph.D., jest profesorem rozwoju dziecka na Uniwersytecie Minnesoty i jednym z kierowników Irving
B. Harris Training Center for Infant and Toddler Development. Zasiada w zarządach wielu organizacji krajowych, w tym Prevent Child Abuse America i w komitecie doradczym Boy Scouts of America. Jest autorem artykułów i książek poświęconych maltretowaniu dzieci, dzieciom z grup wysokiego ryzyka, psychopatologii rozwojowej, a także profilaktycznym programom interwencyjnym dla rodzin z grup wysokiego ryzyka.
Elizabeth A. Carlson, Ph.D., pracuje na stanowisku adiunkta w Instytucie Rozwoju Dziecka na Uniwersytecie Minnesoty. Opublikowała sporo prac na temat wpływu wczesnych doświadczeń na rozwój zaburzeń emocjonalnych i behawioralnych, internalizacji doświadczenia oraz wzajemnego wpływu reprezentacji i doświadczenia. Zyskała międzynarodowe uznanie, prowadząc szkolenia z zakresu oceny przywiązania u niemowląt.
W. Andrew Collins, Ph.D., wykłada psychologię rozwojową w Instytucie Rozwoju Dziecka na Uniwersytecie Minnesoty. Napisał mnóstwo artykułów poświęconych oddziaływaniu środków masowego przekazu i relacji z rodzicami w okresie adolescencji i relacjom rówieśniczym i miłosnym w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości. Aktualnie pełni funkcję przewodniczącego rady naukowej Study of Early Child Care and Youth Development prowadzonego pod auspicjami National Institute of Child Health and Human Development.