Wszyscy podejmujemy złe decyzje. Błądzić to rzecz ludzka: nawyki, które wyrabiamy w sobie zupełnie świadomie - papierosy, alkohol, dieta, siedzący fason życia - są głównymi przyczynami śmierci. Na pewno zdarza się wam, że kupujecie produkty z przeceny, których nie potrzebujecie, albo odkładacie na emeryturę mniej niż powinniście.
Powyższe proste przykłady dobrze to ilustrują: nasze decyzje nie zawsze idą w parze z naszym własnym interesem. Progresywne państwa cierpią na to samo. Jedno państwo z zacięciem pogłębia swój deficyt budżetowy i zadłużenie, drugie włącza się w nieprzemyślane działania zbrojne, a jeszcze inne nie potrafi twardą ręką powstrzymać lokalnej korupcji, która zniża szanse na rozwój ekonomiczny i społeczny.
Wybory podejmowane poprzez państwa nie wydają się o niemało bardziej racjonalne niż ich obywateli. Chciałoby się wierzyć, iż coś takiego nie ma miejsca w naszych przedsiębiorstwach, iż są one wysepką racjonalności w oceanie absurdalnych decyzji.
Czyż progresywna marka nie działa jak precyzyjna maszyna do podejmowania decyzji zgodnie z celami ekonomicznymi i strategicznymi? Niestety tak nie jest. Nie ma miesiąca, nie ma tygodnia bez bankructwa albo skandalu, które przypomina nam, iż przedsiębiorstwa jeszcze popełniają poważne błędy.
Najdziwniejsze nie jest to,firmy czasem dokonują wyboru, który oceniamy jako zły w naszym systemie wartości, ale to, że ich decyzje nie za każdym razem idą w parze z ich własnym, prawidłowo rozumianym interesem.
Przejęcia, które momentalnie okazują się katastrofą; powodowane poprzez nieuwagę wojny cenowe; szalone strategie przełamania, które zabijają chorego, zamiast go leczyć; niekontrolowane podejmowanie ryzyka, które burzy przyszłość: przygodne strategiczne decyzje są niestety na porządku dziennym.
Do tego należy jeszcze dorzucić brak decyzji, który również okazuje się bolesny w skutkach. Wynurzająca się konkurencja, której nie zauważamy, świeże technologie, na które reagujemy zbyt późno, umierające projekty, których nie potrafimy porzucić na dodatek zasługują na swoje miejsce w muzeum błędów.
Ta książka nie jest ani pamfletem o najgorszych decyzjach strategicznych, ani kompendium wiedzy teoretyka kognitywistyki, ani podręcznikiem zarządzania oferującym proste przepisy, które każdy pracownik na stanowisku kierowniczym mógłby wdrożyć „od poniedziałku rano”.
Jej ambicją jest skłonienie każdego menedżera, niezależnie od jego dziedziny i poziomu działania, do refleksji nad swoją praktyką decyzyjną. Jeśli czytelnik poświęci trochę czasu, zanim podejmie kolejną ważną decyzję, na zbudowanie własnej metody, na wymyślenie własnej „sztuki decyzyjnej”, cel zostanie osiągnięty.
Tytuł Popełnisz koszmarny błąd! Autor Olivier Sibony Tłumacz Paweł Kubicki Wydawnictwo Media Rodzina EAN 9788380089129 ISBN 9788380089129 Kategoria Nauki humanistyczne\Psychologia liczba stron 328 Rok wydania 2021 Wydanie 1