Publikacja demonstruje wyniki analiz dotyczących aksjologicznych uwarunkowań osiągnięć uczniów zdolnych. Podjęta problematyka odnosi się do młodzieży wyróżniającej się na tle klasy osiągnięciami szkolnymi, wyrażonymi w postaci wysokich ocen szkolnych, a także osiągnięć w konkursach i olimpiadach przedmiotowych.
Celem prowadzonych badań była analiza systemu wartości i poziomu idealizmu wśród uczniów uzdolnionych. Wnioski z badań mogą być pomocne w produktywnym wspieraniu rozwoju młodych osób zdolnych, tak, aby z powodzeniem dokonywali oni ważnych dla nich wyborów edukacyjnych czy zawodowych.
Odniesienie do sfery wartości w charakterystyce osób zdolnych to prekursorski i inspirujący nurt we współczesnych badaniach z zakresu psychologii zdolności i osiągnięć.budowa tekstu pozwala zeń korzystać całkowicie lub z dowolnego fragmentu [...].
Stanowi szczególnie udaną próbę całościowego myślenia o predyktorach wysokich osiągnięć w nauce. Ilustruje [...] tezę głoszącą, jak cenione wartości dynamizują aktywność intelektualną sprzyjając postępom szkolnym.
Z recenzji prof. Dr hab. Marii Ledzińskiej[...] monografia stanowi rzetelne a jednocześnie bardzo ciekawe opracowanie naukowe ważne ze względów badawczych, teoretycznych i społecznych. Odbiorcami opracowania mogą być nie tylko naukowcy zajmujący się zagadnieniem wartości i zdolności, lecz także praktycy [...] pracujący z uczniami, a choćby rodzice uczniów, i to nie tylko tych zdolnych.
Z recenzji dr hab. Bogusławy Lachowskiej