Historia opowiedziana w tej książce niemal w całości jest oparte na oryginalnych źródłach islamskich i ma na celu pokazanie, jak wydarzenia te odbierali sami przeciętniewieczni muzułmanie. Istnieje stanowczo bogaty materiał, który jednak nigdy dotąd nie był konsekwentnie wykorzystany jako podstawa do napisania nowej historii. Jedną z przyczyn był fakt, iż wielu uczonych nie było w stanie czytać tych źródeł.
Problem ten buduje jednak świetny punkt widzenia. Większość historii krucjat jest spisana z perspektywy, którą można nazwać „konwencjonalną". Aczkolwiek składa się na nią dużo różnorodnych poglądów i interpretacji, to analizuje ona krucjaty niemal wyłącznie jako część historii Europy i potężnie jest oparte na źródłach europejskich.
W kontekście świata islamskiego krucjaty można, a wręcz trzeba, postrzegać z perspektywy dynamicznych relacji przeciętniewiecznymi krajami i społecznościami islamskimi. Trzeba na nie patrzeć jak na integralną część historii samej cywilizacji islamskiej. Wymaga to rozszerzenia geograficznego i chronologicznego kontekstu poza klasyczne obszary – a więc rozpoczęcia historii krucjat na długo przed nimi samymi i w miejscach odległych od Clermont i Jerozolimy. Arabskie źródła postrzegają bowiem inwazję na Lewant w trakcie pierwszej krucjaty jako kolejny przejaw europejskiej agresji, która rozpoczęła się całe dekady wcześniej, w XI wieku, na terenie Hiszpanii i Sycylii.
Paul M. Cobb (ur. 1967), historyk specjalizujący się w problematyce przeciętniewiecznego świata islamskiego, obecnie wykładowca historii islamu na University of Pennsylvania. Absolwent antropologii na University of Massachusetts w Amherst, University of Chicago (języki i cywilizacje bliskowschodnie), studiował arabistykę w Kairze; w 1997 roku uzyskał doktorat z historii islamu