Gra Virtu Rozbudowana strategia area control osadzona w świecie renesansowych Włoch. Stań na czele Florencji, Neapolu albo Rzymu, zadbaj o sztukę, gospodarkę, a także wojsko i uczyć swoje miasto hegemonem XVI-wiecznej Italii.
Asymetryczna rozgrywka, pula zmiennych akcji i sporo dróg do zwycięstwa. Virtu to rozbudowana, strategiczna gra area control utrzymana w klimacie renesansowych Włoch. Przełom XV i XVI wieku. Kolumb odkrywa Amerykę, Vasco da Gama przypływa do Indii, Kopernik pisze swoją pracę O obrotach sfer niebieskich, a Michał Anioł przymierza się do stworzenia fresków w Kaplicy Sykstyńskiej.
W tym czasie odkryć i rodzącego się humanizmu szczególną rolę odgrywa Italia. Na półwyspie Apenińskim zmalały wpływy pokaźnych mocarstw, a miasta-państwa tamtego regionu Florencja, Wenecja, Mediolan, Rzym i Neapol przystępują do walki o dominację.
Jako ich przywódcy, staniecie przed wyzwaniem uczynienia z nich lokalnych potęg. Zarządzajcie swym miastem, dbając o rozwój gospodarki, kultury i wojska. Przedstawiajcie się jako ludzie renesansu, bądźcie mecenasami sztuki i dochodźcie swych praw na drodze dyplomatycznej.
W razie czego jednak nie bójcie się użyć siły, gdyż czasami tylko ona może przynieść pożądane rezultaty. Virtu jest grą asymetryczną. Tutaj każda z pięciu przystępnych frakcji posiada swoje potężne i słabe strony.
Do zwycięstwa prowadzi niemało dróg, a komponentów losowości praktycznie nie ma.Rodowy prestiżPrzystępując do gry w Virtu, staniecie na czele jednej z pięciu mocnych dynastii: Aragonów z Neapolu, Sforzów z Mediolanu, Medyceuszy z Florencji, Dożów z Wenecji albo Borgiów z Rzymu.
Waszym nadrzędnym celem stanie się posiadanie jak największej liczby Punktów Prestiżu, które będziecie zdobywać kolejno za: kontrolowane Miasta, progresywnanie na torze Patronatu, poziom Wpływów Religijnych, zdobyte Trofea Wojskowe, Sojusze polityczne z wielkimi mocarstwami (Królestwo Francji, Imperium Osmańskie, Świętej Cesarstwo Rzymskie) oraz działanie niektórych kart i kafelków.
Komnaty i PrzedsionkiGra podzielona jest na Lata (rundy), składające się z dwóch faz. Podczas Wiosny wykonujecie akcje, a następnie rozpatrujecie Oblężenia i ustalacie Porządek Tury. Z kolei podczas Zimy wypłacacie żołd, rekrutujecie Żołnierzy i zawiązujecie Sojusze.
Centrami waszego dowodzenia staną się Pałace, czyli plansze Akcji, na których widnieją Komnaty z nadrukowanymi akcjami: Zarządzania, Patronatu, Handlu, Przejęcia, Manewru i Intrygi. Na krawędziach plansz znajdują się Przedsionki, gdzie będziecie umieszczać pozyskane karty Dworzan.
Z kolei zdobyte kafelki trafią nad wasze plansze do tzw. Strefy Wpływów.Zarządzanie imperiumNa początku fazy Wiosny przesuwacie pokaźnik Akcji bazowo o maksymalnie 2 pola z jednej Komnaty do drugiej, wykonując przypisaną do tej Komnaty akcję.
Do każdej akcji niezbędne są określone zasoby, takie jak Floreny, Korona, Krzyż albo Statek. Będziecie je pozyskiwać z kafelków lub kart znajdujących w samych Komnatach (karty Akcji i Usprawnień). Jeżeli zabraknie wam zasobów, możecie zastosować te znajdujące się na kartach Dworzan, a następnie odwrócić je na wyczerpaną stronę.
Dworzanie znowu staną się aktywni, kiedy ich odwiedzicie, czyli w momencie gdy widocznik Akcji minie ich Przedsionek....