Messina 1347 to przeciętnej ciężkości gra euro, która przeniesie was w czasy epidemii dżumy, kiedy arystokratyczne rody we włoskiej Messynie walczyły o przetrwanie, próbując równocześnie zachować jak największe wpływy. Dzieło Vladimíra Suchýego (Podwodne Miasta, Praga Caput Regni) w nowoczesny sposób łączy z sobą mnóstwo najróżniejszych mechanik, takich jak zarządzanie robotnikami, tory postępu czy moderowanie planszy przez dokładanie kolejnych heksów. Podobnie jak w Pradze Caput Regni, tak i tutaj Suchý umiejętnie balansuje pomiędzy zasadami euro gry, a zachowaniem fabularnej otoczki. Jako arystokratyczne rody będziecie starać się pomóc okolicznym mieszkańcom, osiedlając ich w pozamiejskich posiadłościach albo umieszczając w chatach kwarantannowych. Zasobność akcji do wykonania umożliwi wam postęp na trzech torach Kronik i zdobycie jak największej liczby punktów. Wygra ten z was, który położy największe zasługi dla pogrążonej w pladze czarnej śmierci Messyny. Gra, obok standardowej rozgrywki, proponuje także tryb solo i rodzaj asymetryczny.Czarna śmierćPoczątkowo nic nie zapowiadało końca świata. Dzień jak co dzień. Spokojne fale oblewają łagodne wybrzeża włoskiej Messyny. Kolejne statki cumują w jej portach, przywożąc ze sobą towary ze wszelkich stron świata. Jeden z nich przypływa właśnie z Krymu. Na jego pokładzie są szczury, a na tych szczurach pchły. Już za chwilę wypełzną one na ląd. Przeskakując z człowieka na człowieka, będą roznosić tajemniczą chorobę, która zabije jedną trzecią Europy. Choroba ta zostanie nazwaną czarną śmiercią.Przebieg gryMessina 1347 toczy się na przestrzeni 6 rund. Początkowo macie do dyspozycji po 3 Namiestników na rundę, w każdej rozgrywacie po 3 tury. Na późniejszym etapie gry będziecie mogli zdobyć więcej Namiestników, a co z tego wynika więcej tur w rundzie. Runda kończy się, gdy każdy z was wykorzysta wszelkich swych Namiestników. Każda tura składa się z 4 kroków: umieszczeniu Namiestnika na kaflu miasta, uratowaniu Mieszkańca (jeżeli się da), walce z zarazą oraz wykonaniu akcji wyszczególnionej na heksie albo ponownym zaludnieniu Dzielnicy.Opis akcjiW I rundzie wysyłacie Namiestników do Messyny, aby następnie przemieszczać ich po kolejnych heksach miasta. Pamiętajcie, iż nie możecie umieścić Namiestnika na polu z innym Namiestnikiem. Jeżeli na wybranym heksie znajduje się żeton Mieszkańca, możecie go uratować, umieszczając na pustym polu waszej posiadłości albo w Chacie Kwarantannowej, jeżeli wraz z nim na heksie znajdowała się kostka Zarazy. Zarazę będziecie mogli zwalczać za pomocą żetonów Ognia, awansując dzięki temu na torze Kroniki Zasług. Każda nieusunięta kostka Zarazy będzie skutkować punktami ujemnymi na końcu gry.PunktacjaMieszkańcy dzielą się na trzy kategorie: Rzemieślników, Zakonnice i Arystokratów. Uratowanych mieszkańców przenosicie do posiadłości na waszych planszach graczy, gdzie będziecie mogli ich aktywować, zapewniając sobie liczne korzyści. Możliwość wykonania dodatkowych akcji będzie uzależniona od waszego postępu na trzech torach Kronik Zasług, Kościelnej i Miejskiej. Na końcu gry otrzymacie punkty właśnie za te tory oraz za ponownie zaludnione dzielnice miasta, udoskonalone budynki Chat Kwarantannowych i Warsztatów, a także pozyskane zasoby.mocne strony:Średniej ciężkości gra euro Vladimíra Suchýego (Podwodne Miasta, Praga Caput Regni);Umiejętne połączenie sałatki punktowej i niedługiej kołderki z budową silniczka akcji;Silna interakcja pomiędzy graczami rywalizującymi o obszary planszy, kafle budynków i mieszkańców miasta;Przenieś się do przeciętniewiecznej Messyny i walcz z czarną śmiercią także w wariancie asymetrycznym i trybie solo!Akcesoria w komplecie części drewniane:15 Szczurów1 widocznik Rundy24 kostki Zarazy20 istotników Drewna20 (4 × 5) znaczników Graczy w czterech kolorach20 (4 × 5) pionków Namiestników w czterech kolorach12 (4 × 3) kostek Zwojów w czterech kolorach12 (4 × 3) widoczników Nadzorców w czterech kolorachKomponenty tekturowe: 1 plansza Punktacji4 plansze Zwojów4 plansze Graczy15 kafelków ulepszeń Chat Kwarantannowych33 kafelki Warsztatów10 kafelków Wozów26 Monet o trzech nominałach (1, 3, 5)21 żetonów Rzemieślników20 heksów Dzielnic6 żetonów Pożaru16 żetonów Ognia21 żetonów Zakonnic21 żetonów Arystokratów14 kafelków Ruchu Przeciwnika (tryb solo)4 heksy Portów1 kafelek Priorytetu Kronik1 Koło Populacji4 kafelki Cumowania9 kafelków Statków20 (4 × 5) kafelków Zaludnienia w czterech kolorachInne:1 Instrukcja4 karty pomocy1 plastikowy nitZestaw naklejek na znaczniki nadzorców...