Zasady gry "Qwirkle" są szczególnie proste, jednak wymagają zarówno strategicznego, jak i taktycznego myślenia. Za pomocą 108 płytek, gracze muszą wytwarzać rzędy zawierające ten sam kolor,różne symbole albo zawierające ten sam symbol,rozmaite barwy. Starają się przy tym zdobyć realnie najwięcej punktów, jednak muszą niezwykle uważać, by przeciwnicy nie pokrzyżowali ich planów, a w oczekiwaniu na szczególnie wartościową płytkę, nie powinni przegapić innych nadarzających się okazji. "Qwirkle" jest grą, której nauczysz się w ciągu jednej chwili i spędzisz przy niej mnóstwo godzin, znakomicie się przy tym bawiąc.
Prezentowana wersja zawiera dwa mini dodatki (świeże elementy gry):
- 8 okrągłych płytek akcji
- 2 płytki specjalne
Grę przygotowuje się tak jak w podstawowej wersji, razem ze wszystkimi płytkami należy potasować płytki specjalne. Płytki akcji układa się w stosiki zgodnie z symbolem i odkłada na stole tak, by każdy miał do nich wygodny dostęp. Gra przebiega zgodnie z zasadami wersji podstawowej z następującymi zmianami: kiedy tylko gracz dobierze jedną z płytek specjalnych, pokazuje ją wszystkim i odkłada do pudełka. Następnie dobiera kolejną płytkę ze stosu. Wszyscy gracze otrzymują odpowiednią płytkę akcji i wykładają ją odkrytą przed sobą. Płytki akcji wykorzystuje się zgodnie z poniższymi zasadami:
- w jednej turze, gracz może jedynie jedną płytkę akcji
- płytkę akcji można zagrać wyłącznie na początku swej tury
- jedną płytkę gracz może wyłącznie raz; zaraz po jej zagraniu odkłada ją do pudełka
przystępne są następujące płytki akcji: "+3" (gracz dobiera 3 dopełniające płytki ze stosu), a także "gwiazdka" (gracz zabiera dowolną płytkę z obszaru gry i odkłada ją na swoją podstawkę). W sytuacji "gwiazdki" obowiązują następujące zasady:
- nie można wziąć płytki z rzędu, w którym jest 6 płytek (Qwirkle)
- poprzez usunięcie płytki, może powstać luka wywołująca, iż płytki nie stykają się ze sobą
- zabrana płytka nie może być później umieszczona na tym samym miejscu, z którego gracz ją zabrał
Uwaga: po zagraniu płytki akcji, gracz normalnie wykonuje swoją turę.
Julia wykorzystuje płytkę akcji i zabiera z obszaru gry żółty kwadrat.
Następnie wykonuje swój ruch w turze: razem z zielonym kwadratem dokłada żółty do innego żółtego rzędu, dzięki temu wytwarza Qwirkle i nowy rząd.
Niewykorzystane płytki akcji nie przynoszą na koniec gry żadnych dodatkowych punktów. Gracze mogą zdecydować przed grą, że nie będą wykorzystywać wszystkich płytek specjalnych i płytek akcji. Trafne płytki eliminuje się z gry. Można w dodatku na początku gry, rozdać graczom po jednej płytce akcji każdego typu, do wykorzystania w grze. Wtedy płytki specjalne nie mają wykorzystania i odrzuca się je do pudełka.
Gra została doceniona i wyszczególniona nagrodami m.in.: we Francji, Australii, Finlandii, Niemczech (Gra Roku 2011) oraz Stanach Zjednoczonych (Parents Choice Gold Award w 2007 roku). W 2007 roku została renomowana za najkorzystniejszą grę umysłową według stowarzyszenia MENSA.