Skat tradycyjny - karty charakterystyczne
Skat, nazywany również "śląskim brydżem", to modna gra karciana dla 3 graczy, wymyślona w XIX wieku w Niemczech i rozpowszechniona zwłaszcza na Śląsku i Kaszubach. Przygotowaliśmy dla Państwa talię kart przeznaczonych specjalnie do tej gry. Na 32 kartach umieściliśmy barwy typowe dla talii niemieckiej, specjalne wizerunki figur oraz blotki prezentujące zasadnicze miasta Polski. Gra dla wymagających graczy, którzy lubują się w rozrywce wymagającej skupienia i wytężenia umysłu.
Rozgrywka składa się z 5 faz, a celem gry jest uzbieranie największej ilości punktów i wygranie licytacji. Gracz, który wygra licytację, może wymienić swoje karty na skata wyłożonego na stół. By wygrać licytację i zebrać lewę, trzeba zadeklarować wynik gry najbliższy wynikowi rzeczywistemu. Najniższą wartością w Skacie jest 18. Gracze ustalają wariant gry - Kolor, Grand, Null, Rozgrywka z ręki, Rozgrywki zapowiadane i licytują według jego zasad. W rozgrywce dwóch graczy zawsze gra przeciwko jednemu (Soliście), a jeśli jednej ze stron nie uda się zebrać lewy - ogłaszany jest sznajder szwarc.
Licytacja
Licytację rozpoczyna gracz na Środku poprzez odpytanie Przodka (18 punktów? Odp.: Mam. 20 punktów? Odp.: Mam. Itd aż któryś z nich spasuje). Gdy ktoś z nich spasuje, do licytacji wkracza gracz na Zadku. Oczywiście powinien zalicytować więcej niż wylicytował poprzednik albo spasować. Gdy żaden z graczy nie otworzy licytacji (trzy pasy), rzuca się karty i tasuje je kolejny gracz, do następnego rozdania. Punkty, o których mowa w licytacji, wynikają z wartości punktowej gry, którą zamierza wygrać solista. Nie należy mylić punktów za grę (wyliczonych przez mnożenie liczb) z oczkami (punktami jakimi są warte poszczególne karty, np.: dama: 3, król: 4 itd.).
Karty pogrupowane są w 4 kolorach:
trefl (krojc)
pik (grin)
kier (herc)
karo (szel)
Talia posiada 32 karty charakterystyczne dla gry w Skata.
Producentem kart są działające od 1947 roku Krakowskie Zakłady Wyrobów Papierniczych Trefl-Kraków.