Książka jest próbą pokazania, jaką materią i materiałem teatralnym staje się dramat w rękach reżyserów, inscenizatorów, aktorów, pedagogów, którzy bazując na własnej wyobraźni, opierając się na doświadczeniu i praktyce swojej i innych, wykorzystując osobisty potencjał artystyczny, twórczą wyobraźnię i talent i możliwości współczesnego teatru, przekształcają partyturę literacką w wyjątkowe dzieło teatralne, ów unikalny świat przeżyć, emocji, wskrzeszając i ożywiając na deskach sceny wszystko to, co dla czytelnika dramatu pozostaje jedynie jednostkowym przeżyciem, odczuciem, wrażeniem.
Pokazuję też, jak do pracy z materią scenariusza adaptowanego, powinien być przygotowany reżyser-inscenizator, który adaptuje dla potrzeb sceny wielowątkową powieść i jak działania adaptacyjne wpływają na budowanie roli poprzez aktora, realizację zadań reżyserskich, oddziaływanie sztuki na widza.
Autorka, z punktu widzenia praktyka i badacza teatru, dokonuje na dodatek analizy wielu przedstawień teatralnych i stylizacji aktorskich począwszy od poł. Lat 70 XX w. Po współczesność, które ukształtowały myślenie o teatrze co najmniej jednego pokolenia.
Publikacja skierowana jest do pedagogów teatru, animatorów, nauczycieli, popularyzatorów i sympatyków teatru, a także do wszelkich, którzy chcą zrozumieć zmiany artystyczne, estetyczne i odbiorcze zachodzące we współczesnym teatrze.