Książka Zrozumieć Montessori.Czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka ma przeważnie na celu wyjaśnienie czytelnikowi przesłania pedagogicznego Marii Montessori. Pomimo, ze w pracach Autorki nieraz pojawiał się termin „metoda", to M. Montessori za każdym razem w końcowym rezultacie chodziło o wszechstronną pomoc dziecku w jego trudzie jednostkowego rozwoju, a także włączenie go do życia w kulturze i cywilizacji ludzkiej przesyconej miłością i pokojem. By taka pomoc zaistniała, niezbędne było, zdaniem M. Montessori optymalne przygotowanie dorosłych ( nauczycieli, rodziców, pedagogów), którzy znając prawa rozwojowe dziecka(chodzi tu m.in. O „polaryzację uwagi", „wrażliwe fazy"),będą je wpierać w rozwoju, rozumnie kochając i darząc szacunkiem. Środkiem ma tu być „przygotowane otoczenie" a warunkiem sukcesu, respektowanie zasady porządku (samodyscypliny) i wolności, która w wyważonych klamrach prowadzi człowieka do optimum rozwojowego, czyli „normalizacji". Przedmiotem rozważań książki pt. Zrozumieć Montessori. Czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka jest zaprezentowanie kluczowych pojęć tworzących podstawy teorii pedagogicznej Marii Montessori. Podjęto zatem z reguły zagadnienie wyjaśnienia rozumienia wychowania przez M. Montessori przy uwypukleniu koncepcji rozwoju dziecka i środowiska edukacyjnego( przygotowanego otoczenia). W rozdziale pierwszym, po krótkim nakreśleniu postaci M. Montessori w świetle jej biografii, ukazano jej drogę rozwoju jako pedagoga( od medycyny, przez psychiatrię, pedagogikę specjalną do pedagogiki ogólnej). W kolejnym rozdziale scharakteryzowano koncepcję rozwoju dziecka. Zaakcentowano te komponenty poglądów M. Montessori, które stanowią o ich oryginalności w ujmowaniu aspektów rozwoju człowieka(„wrażliwe fazy", „absorbująca psychika", „polaryzacja uwagi", „normalizacja", „horme", „mneme"). Uwypuklono atrybuty standardowe w rozwoju dziecka w okresie niemowlęctwa, dzieciństwa i okresu szkolnego. Za punkt centralny w opisie rozwoju dziecka przyjęto jego dążenie do samodzielności i niezależności ( zagadnienie podmiotowości). Charakterystyka rozwoju dziecka stała się podstawą do opisu w rozdziale trzecim przygotowanego otoczenia, w którym dziecko odnajduje potrzebne impulsy do indywidualnego i społecznego rozwoju. W opisie uwzględniono aspekt materialny środowiska edukacyjnego( budynek, wyposażenie, pomoce rozwojowe Montessori), aspekt strukturalno – dynamiczny, tj. Zasady konstrukcji otoczenia z naciskiem na zasadę porządku i wolności i aspekt osobowy, na który składa się grupa dzieci wymieszana wiekowo, nauczyciel, rodzice. W tym fragmencie książki skoncentrowano się na opisie przygotowanego otoczenia w przedszkolu. Scharakteryzowano grupy pomocy rozwojowych Montessori wraz z przykładami ich zastosowania w mocnej pracy. Zamiarem było tu także ukazanie korelacji pomiędzy specyfiką rozwoju dziecka w ujęciu M. Montessori a aranżacją przygotowanego otoczenia w pomoce montessoriańskie zgodnie z wrażliwymi fazami. W zakończeniu, analiza metateoretyczna doprowadziła do próby zdefiniowania wychowania w ujęciu M. Montessori i wyjaśnienia jej przesłania pedagogicznego. Uwypuklono także wartości pedagogiki M. Montessori, by wykazać aktualność tej koncepcji we współczesnych naukach o wychowaniu. Książkę zamyka biogram M. Montessori, dobór literatury przedmiotu w języku polskim i aneksy.
Tytuł Zrozumieć Montessori Podtytuł Czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka Autor Małgorzata Miksza Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-727-4 Rok wydania 2010 liczba stron 110 Format pdf Spis treści SPIS TREŚCI
Wstęp
Rozdział I
Droga Marii Montesorii do pedagogiki
(od medycyny do pedagogiki, od pedagogiki specjalnej do pedagogiki normalnie rozwijających się dzieci, od metody do rozbudowanej teorii pedagogicznej)
Rozdział II
Koncepcja wychowania w kontekście rozwoju dziecka
(pojęcie wychowania, wychowanie w kontekście cechujących rozwój dziecka: horme, plan budowy w środkupsychicznej, duchowy zarodek, cebule, mneme, absorbujący duch, wrażliwe fazy, polaryzacja uwagi, trójfazowy proces pracy, normalizacja)
Rozdział III
Wychowanie w przygotowanym otoczeniu
(materialny aspekt przygotowanego otoczenia: budynek, wyposażenie sal, pomoce rozwojowe Montessori; ich wychowawczy sens; strukturalno-dynamiczny aspekt przygotowanego otoczenia dotyczący pedagogicznych zasad jego budowy ze szczególnym uwzględnieniem zasady porządku i wolności; osobowy aspekt przygotowanego otoczenia z podkreśleniem zadań i roli nauczyciela)
Zakończenie
Biogram życia i działalności Marii Montessori