Jedna z ważniejszych powieści zdobywcy Literackiego Nobla, Laureata Nagrody Bookera, w 2023 roku nominowanego do Oscara za scenariusz filmu Living.
Ironiczny portret oderwanego od świata artysty.
Groteska i absurd w kafkowskim stylu.
Atmosfera kojarząca się z Alicją w Krainie Czarów, a czasami ze Strefą mroku.
Ryder, światowej sławy pianista, przybywa do nienazwanego miasta w Europie Centralnej. Ma dać koncert w tutejszej filharmonii, ale miejscowi najwyraźniej nie tego od niego oczekują. A przewija się wokół niego cały ich korowód. I każdy czegoś chce. Dyrektor hotelu – porady w sprawie syna, początkującego pianisty, któremu brakuje talentu. Dyrygent orkiestry, zapijający alkoholem śmierć ukochanego psa – pocieszenia. A młoda kobieta z dzieckiem…? No właśnie. Czego od niego chce? Jest jego kochanką? A może żoną?
Ryder niedużo pamięta, a strzępki wspomnień nie tworzą spójnej całości i okazują się niezbyt wiarygodne. Nagle orientuje się,choćby nie wie, kto go tu zaprosił i sprawił, że znalazł się w obcej, niejasnej i niezbyt przychylnej przestrzeni, wśród zdesperowanych i zagubionych ludzi, których być może kiedyś poznał. A dzisiaj widzą w nim nie utalentowanego artystę, ale mesjasza, który ma ich zbawić.
Elegancko napisana, kusząco prowokująca i nieodgadniona. Ishiguro w swym ambitnym portrecie odizolowanego od świata artysty ujawnia jego nagie, warunkowe człowieczeństwo. Perfekcyjna powieść, która niemal na pewno zostanie zapamiętana jako jedna z jego najlepszych.
„Kirkus Reviews"
Tak jak inne powieści Ishiguro (zwłaszcza „Okruchy dnia"), ta książka mówi o braku komunikacji między ludźmi i o dławieniu emocji.
„Publishers Weekly"