Pojęcie siły firmy (brand equity) jest obecne w literaturze biznesowej od ponad trzech dekad. W tym czasie pojawiło się sporo propozycji ujęcia tematu z wielu najróżniejszych perspektyw, co znalazło swoje przełożenie na metodologie badawcze, równocześnie akademickie jak i komercyjne. Książka Dariusza Kubuja przeprowadza czytelnika przez ten labirynt pojęciowy, głęboko wnikając w genezę i ewolucję poszczególnych podejść na gruncie psychologii, socjologii, ekonomii, marketingu i zarządzania. Czytelnicy z całą pewnością docenią bardzo rzeczowe recenzje najpopularniejszych metod badania marek dostępne na polskim rynku – nigdy dotychczas nie zaprezentowano aż tylu szczegółów tych metodologii i nie poddano ich krytyce naukowej. Ważnym atutem jest przy tym specyficzna wiedza funkcjonalna Autora, co umożliwia omawianie zalet i wad poszczególnych metod z uwzględnieniem doświadczeń zebranych w ciągu trzydziestoletniej pracy w biznesie. W książce nie zabrakło także ujęcia tematu z punktu widzenia najnowszych osiągnięć psychologii mówiących o roli nieświadomości i wywodzących się z tego nurtu badań neuromarketingowych. Jest to cenne źródło aktualnej wiedzy dla wszelkich praktyków marketingu, którzy zarządzają markami, pracowników firm badawczych i osób zajmujących się markami naukowo lub studiujących marketing, biznes i psychologię konsumenta. Książka odwołuje się do szczególnie progresywnej i rzetelnej wiedzy z zakresu marketingu (badania cenowe), ekonomii i matematyki (rachunek prawdopodobieństwa), wiedzy o reklamie (jej rola w kontekście budowania marek) i postaw i procesów nieświadomych (psychologia). Ta interdyscyplinarność jest w mojej opinii ogromną zaletą książki. Choćby osoba należycie znająca się na opisywanym zagadnieniu może się dużo nowego dowiedzieć. Autor odnosi się nad wyraz krytycznie do podejść do rozumienia i badania marek (obecnych w nauce i praktyce), wykorzystywanych bezrefleksyjnie („bo zawsze się tak robi"), dyskutuje z nimi i argumentuje, dlaczego powinny być inaczej prowadzone. Prof. Dr hab. Dominika Maison, kierowniczka katedry Psychologii Biznesu i Innowacji Społecznych, Uniwersytet Warszawski, właścicielka marki badawczej Maison & Partners To interdyscyplinarne studium fenomenu firmy. Po tę pozycję powinien niezbędnie sięgnąć każdy, kto zajmuje się marketingiem oraz wszyscy ci, którzy interesują się światem wokół nas. Producenta bowiem ten świat w pokaźnym stopniu zdominowały. Einstein powiedział kiedyś, iż zagadnienia naukowe powinny być prezentujene tak prosto, jak to realne. Ale nie prościej. Dariusz Kubuj tak właśnie przedstawia zagadnienia firmy. Nikt w Polsce nie wie o tym temacie więcej aniżeli on. Prof. Dr hab. Dariusz Doliński, kierownik Katedry Psychologii Społecznej, Wydział Psychologii we Wrocławiu, Uniwersytet SWPS