Jakościowe metody badań społecznych – podejście aplikacyjne to kompleksowy przewodnik po tym jak planować i prowadzić badania jakościowe w obszarze nauk społecznych, a także jak wydobywać z nich dobre wnioski i przekładać je na praktyczne rozwiązania problemów społecznych.
Autorka prowadzi Czytelnika poprzez wszystkie etapy procesu badawczego z wykorzystaniem metod jakościowych, swój wywód ilustrując kolorowymi przykładami z praktyki. Jakościowe metody badań nie są metodą ani ulepszoną, ani gorszą od badań ilościowych.
Każda z nich służy innym celom, odpowiada na inne pytania badawcze, każda daje możliwość uzyskania innego typu danych. Dlatego obie metody wspaniale się uzupełniają i dopiero stosowane razem dają pełen obraz badanych poprzez nas zjawisk.
Wynikami badań ilościowych możemy całkiem dobrze opisać człowieka, lecz nie jesteśmy w stanie go w pełni zrozumieć – to dają nam właśnie wyniki badań jakościowych. We współczesnym świecie zadaje się coraz więcej pytań dotyczących wpływu społecznego, czyli o to, jak zmienić najróżniejsze zachowania ludzi: co zrobić, aby ludzie jeździli bezpieczniej samochodami, nie stosowali przemocy w rodzinie, żyli w zdrowszy sposób, uprawiali więcej sportu, jedli wartościowe jedzenie, bardziej dbali o planetę czy pomagali słabszym albo biedniejszym.
Są to charakterystyczne przykłady pytań, na które odpowiedzi poszukujemy w tzw. Aplikacyjnych badaniach społecznych – badaniach z pogranicza psychologii i socjologii odpowiadających na pytania o psychologiczną i społeczną naturę obserwowanych zjawisk.
W naukowych badaniach psychologicznych podstawową metodą badawczą są eksperymenty, z których wnioskuje się o związkach przyczynowo-skutkowych. Badania eksperymentalne korzystnie testują teorie naukowe, dają dosyć skrupulatną odpowiedź na temat zależności pomiędzy kilkoma wyszczególnionymi zmiennymi, jednak zwykle nie przystają do złożoności realnych problemów, których rozwiązania oczekujemy w aplikacyjnych badaniach społecznych.
Jeżeli chcemy rozwiązać konkretny życiowy problem, np. Pomóc organizacji społecznej w osiągnięciu jej celu, musimy sięgnąć po odmienne narzędzia badawcze, nieraz pochodzące z tradycji badań socjologicznych i marketingowych, takie jak sondaże czy właśnie metody jakościowe.
Z tekstu Praca jest ciekawa, zwięzła, korzystnie napisana, dotyczy ważnych problemów w zakresie metodologii jakościowych aplikacyjnych badań społecznych. Z recenzji prof. Dr hab. Piotra T. Kwiatkowskiego Opracowanie mieści niebanalne i ważne spostrzeżenia, oparte nie tylko na ogromnym doświadczeniu badawczym Autorki, ale też na dobrze przypasowanych, optymalnych i uzasadnionych nawiązaniach literaturowych.
Z jednej strony w książce znajdujemy więc odniesienia do tła teoretycznego, z drugiej zaś wyraźne i potężne wskazówki (wręcz know-how) jak krok po kroku stworzyć prawidłowy projekt i nie popełnić błędów, które mogłyby sprawić, że badanie nie będzie poprawne metodologicznie i nie zrealizuje zakładanych celów badawczych.
Z recenzji dr Katarzyny Archanowicz-Kudelskiej