W czasach COVID-19, wojny w Ukrainie, lecz także metaverse, blockchain, Internetu Rzeczy, sztucznej inteligencji i wielu innych wytrzymałość rynkowa organizacji staje się sprawą znaczącą. Tym bardziej gdy weźmiemy pod uwagę, że przeciętny czas życia współczesnych organizacji skrócił się do 12 lat.
Budowanie wytrzymałości rynkowej organizacji zależne jest od zdolności identyfikacji trzech kluczowych komponentów – skłonności do zmiany, zdolności do zmiany i udokumentowanej umiejętności rekonfiguracji zasobów.
Autor wykorzystując metodykę audytu marketingowego, a także tradycyjnego podejścia due diligence, opracował założenie i propozycję procesu realizacji tzw. Rynkowego due diligence. Celem publikacji jest budowa narzędzia pomiaru oporności rynkowej organizacji (ORO) jako elementu procedury rynkowego due diligence.
Narzędzie to powinno umożliwiać ocenę stopnia zdolności organizacji do konkurowania i pozwolić na identyfikację obszarów, które optymalnie zaadresowane udoskonalać będą jej możliwości konkurencyjne. Książka jest pracą oryginalną i wartościową.
Jest napisana w oparciu o rozległe studia najnowszej literatury światowej i własne, bogate doświadczenia naukowe, badawcze i dydaktyczne autora. Łączy ona tytułową kategorię z znaczącą w obszarze badań naukowych kategorią należytej precyzyjności, standardami metodycznymi, regułami rygoru metodycznego studiów, badań i analiz.
przez identyfikację wyraźnego i otwartego wciąż problemu naukowego, wnosi ważny wkład w rozwój nauk o zarządzaniu. Autor proponuje własną, opartą na standardach naukowej skrupulatności metodykę jego rozwiązania, przynosi empiryczną walidację narzędzia, a także weryfikację tez i założeń.
Podejście zaproponowane poprzez Autora jest ważne dla nauki, będzie także cennym źródłem inspiracji dla badaczy zajmujących się zagadnieniami zarządzania i marketingu. Prof. Dr hab. Jan Wiktor Autor podjął niełatwe wyzwanie dokonania postępu w obszarze narzędziowego wsparcia rozwiązania problemu trwania i rozwoju organizacji, a przez to wydłużenia jej cyklu życia.
Jest to i będzie problematyka aktualna, którą nauki o zarządzaniu i jakości się zajmują, gdyż otoczenie, w którym organizacje funkcjonują, znamionuje się coraz pokaźniejszą dynamiką zmian, ich nowością, złożonością i nagłym, powodującym zaskoczenie pojawianiem się.
wybór tej problematyki jest wartościowy równocześnie z punktu widzenia wzbogacenia teorii, jak i praktyki zarządzania. Prof. Dr hab. Inż. Stefan Trzcieliński