Książka poświęcona jest zagadnieniom związanym z uroczystościami świeckimi i religijnym w dobie nowożytnej, ze szczególnym uwzględnieniem ich kontekstu artystycznego i politycznego. Osiem spomiędzy dziesięciu rozdziałów dotyczy wydarzeń i zjawisk z terenu monarchii hiszpańskich Habsburgów (w tym jej amerykańskich koloniach), pozostałe – Burgundii i Rzeczypospolitej.
W pierwszym rozdziale Víctor Mínguez omawia dwadzieścia jeden relacji z fest królewskich, które – odbywając się w przestrzeni publicznej – stanowiły istotny element propagandy władzy. Szczegółowe deskrypcje, nieraz ilustrowane grafikami, były źródłem inspiracji dla innych dworów europejskich.
Inmaculada Rodríguez Moya dokonuje systematycznego przeglądu uroczystości organizowanych na dworze hiszpańskim w latach 1555-1808, pokazując przy tym ich wpływ na transformację układ urbanistycznego Madrytu, natomiast Pablo Gonzalez Tornel ukazuje przeobrażenia o tej samej genezie w przestrzeni miejskiej Palermo.
Na przykładzie triumfalnych przejazdów poprzez Meksyk i Peru Luisa de Velasco y Castilla, mianowanego najpierw wicekrólem Nowej Hiszpanii, a następnie Peru, Juan Chiva Beltran przybliża kwestię symbolicznej występowaniu hiszpańskiego władcy w zamorskich uroczystościach.
W piątym rozdziale, pióra Oskara Rojewskiego, została zrekonstruowana ceremonia zgromadzenia z 1468 r. Zakonu Złotego Runa, które odcisnęło silne piętno na rytuałach dworskich Habsburgów. Antonio Gozalbo Nadal, autor kolejnego tekstu, zestawia dwie relacje na temat obfitej parady zorganizowanej w Barcelonie w 1535 r., w przededniu wyprawy Karola V na Tunis, z przedstawieniem tego wydarzenia na drugim z linii gobelinów Zdobycie Tunisu, wytwarzanej w Brukseli w latach 1548-1554.
Cristina Igual Castelló opisuje festę zorganizowaną w Walencji w 1784 r. Dla uczczenia dwóch wydarzeń: narodzin wnucząt Karola III i zawarcia pokoju między Hiszpanią a Wielką Brytanią. Dwa ostatnie rozdziały ukazują najróżniejsze sposoby upamiętnienia zmarłego i gloryfikacji jego rodu: Victoria Bosch Moreno dokonuje opisu ceremonii funeralnych po śmierci siostry Filipa II, Joanny Austriackiej, odprawionych w 1573 roku w madryckim kościele klarysek, natomiast Mirosława Sobczyńska-Szczepańska podejmuje temat szlacheckiej pompa funebris na przykładzie pogrzebu Stefana Krzuckiego z 1746 r., o którego wyjątkowości stanowił antropomorficzny, przenośny katafalk.
Prezentowana publikacja jest pokłosiem współpracy pomiędzy badaczami z Uniwersytetu Jaume I w Castellón de la Plana i Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, trwającej od 2016 r.