Tytuł Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka Autor Ewa Wysocka Język polski Wydawnictwo Uniwersytet Śląski ISBN 978-83-226-3487-5 Rok wydania 2019 Wydanie 1 liczba stron 388 Format pdf Spis treści SPIS TREŚCI Wstęp | 9 ROZDZIAŁ 1 Podejście pozytywne i psychotransgresjonizm jako podstawa teoretyczna diagnozy w resocjalizacji | 13 1.1. Wprowadzenie | 15 1.2. Pozytywny kierunek myślenia o resocjalizacji jako podstawa podejścia do procesu diagnostycznego | 24 1.3. Pozytywna psychologia nadziei i psychotransgresjonizm jako podstawa diagnozy pozytywnej w resocjalizacji | 38 1.4. Podsumowanie | 55 ROZDZIAŁ 2 Wybrane narzędzia do diagnozy wykonywanej na zapotrzebowania resocjalizacji – ujęcie pozytywne | 57 2.1. Wprowadzenie – założenia przyjętego modelu diagnozy pozytywnej | 59 2.2. Jednostka niedostosowana społecznie – jej osobowość i narzędzia jej poznawania | 69 2.2.1. Kwestionariusz Nastawień Intrapersonalnych, Interpersonalnych i Nastawień wobec Świata (KNIIŚ) | 71 2.2.1.1. Podstawy teoretyczne narzędzia | 71 2.2.1.2. Opracowanie narzędzia | 75 2.2.1.3. Procedura badania, obliczanie, analiza i interpretacja wyników | 78 2.2.1.4. Zastosowanie narzędzia i prowadzenie badań z jego wykorzystaniem | 81 2.2.2. Kwestionariusz „Jak myślę" (HIT) i jego używanie w diagnozie resocjalizacyjnej | 82 2.2.2.1. Podstawy teoretyczne | 82 2.2.2.2. Opracowanie narzędzia | 87 2.2.2.3. Procedura badania, obliczanie, analiza i interpretacja wyników | 91 2.2.2.4. Wykorzystanie narzędzia i prowadzenie badań z jego zastosowaniem | 96 2.2.3. Diagnoza wybranych cech osobowości jednostki niedostosowanej społecznie – propozycje narzędzi | 97 2.2.4. Podsumowanie | 118 2.3. Kreatywność, twórczość, zdolności i transgresja jednostki niedostosowanej społecznie – narzędzia ich poznawania | 120 2.3.1. Kwestionariusz Osobowości i Myślenia Twórczego (KOMT) | 123 2.3.1.1. Podstawy teoretyczne narzędzia | 123 2.3.1.2. Opracowanie narzędzia | 126 2.3.1.3. Obliczanie, analiza i interpretacja wyników | 130 2.3.1.4. Zastosowanie narzędzia i prowadzenie badań z jego zastosowaniem | 131 2.3.2. Skala Zdolności Specjalnych (SZS) | 134 2.3.2.1. Podstawy teoretyczne narzędzia | 134 2.3.2.2. Opracowanie narzędzia | 139 2.3.2.3. Obliczanie, analiza i interpretacja wyników | 142 2.3.2.4. Użycie narzędzia i prowadzenie badań z jego użyciem | 143 2.3.3. Warsztat diagnostyczny w procesie identyfikacji potencjałów jednostki niedostosowanej społecznie – propozycje innych narzędzi do wykorzystania w diagnozie resocjalizacyjnej | 147 2.3.3.1. Skala Postaw Twórczych i Odtwórczych (SPTO) | 148 2.3.3.2. Kwestionariusz Twórczego Zachowania (KANH) | 169 2.3.3.3. Lista Zachowań Alternatywnych (LiZA) do pomiaru typów transgresji | 181 2.3.3.4. Skala Transgresji (ST) | 196 2.3.3.5. Inne możliwości diagnozowania sfery twórczej człowieka | 209 2.3.4. Podsumowanie | 229 Refleksja zamiast zakończenia – podejście pozytywne jako konieczny warunek efektywnej resocjalizacji | 237 Aneks | 241 Załącznik 1. Kwestionariusz Nastawień Intrapersonalnych, Interpersonalnych i Nastawień wobec Świata (KNIIŚ) – struktura narzędzia, przykładowy profil i interpretacja. Wersje dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych | 241 Załącznik 1a. Struktura KNIIŚ – wersje dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych |241 Załącznik 1b. Przykładowy profil osobowości – analiza i interpretacja (szkoła ponadgimnazjalna) | 251 Załącznik 2. Kwestionariusz Osobowości i Myślenia Twórczego (KOMT). Struktura narzędzia, przykładowe profile i interpretacja. Wersje dla uczniów gimnazjów i liceów | 269 Załącznik 2a. Struktura Kwestionariusza Osobowości i Myślenia Twórczego (KOMT) – wersja dla uczniów gimnazjów | 269 Załącznik 2b. Przykładowy profil osobowości i myślenia twórczego – analiza i interpretacja (gimnazjum) | 271 Załącznik 2c. Struktura KOMT – wersja dla uczniów liceum | 285 Załącznik 2d. Przykładowy profil osobowości i myślenia twórczego – analiza i interpretacja (liceum) | 288 Załącznik 3. Skala Zdolności Specjalnych (SZS) (struktura narzędzia, przykładowe profile i interpretacja) – wersje dla uczniów gimnazjów i liceów | 305 Załącznik 3a. Struktura SZS – wersja dla uczniów gimnazjów | 305 Załącznik 3b. Przykładowy profil zdolności specjalnych – analiza i interpretacja (gimnazjum) | 307 Załącznik 3c. Struktura SZS – wersja dla uczniów liceów | 317 Załącznik 3d. Przykładowy profil zdolności specjalnych – analiza i interpretacja (szkoła ponadgimnazjalna) | 319 Załącznik 3e. Przykładowy profil zdolności specjalnych – analiza i interpretacja (konfiguracja „artystyczna") | 333 Bibliografia | 335 Wykaz schematów i tabel | 361 Indeks nazwisk | 363 Indeks rzeczowy | 369 Summary | 379 Résumé | 381 Zusammenfassung | 383