Współczesny samochód to złożone urządzenie, zbudowane z zastosowaniem najnowszych osiągnięć takich dziedzin, jak: mechanika i budowa urządzeń, elektrotechnika, elektronika, informatyka, automatyka czy chemia.
Wraz z rozwojem technologii stale rośnie udział elektronicznych układów sterujących pracą zespołów, podzespołów i poszczególnych sprzętów, (np. Komponenty wyposażenia związane z bezpieczeństwem oraz komfortem jazdy, systemy diagnostyczne, systemy kontrolno-pomiarowe, systemy ostrzegania, systemy asystenckie).
Następuje ewolucyjna zmiana charakterystyk technologicznych pojazdów samochodowych, ich optymalizacja. Do bardzo ważnych problemów dotyczących kwestii bezpieczeństwa czynnego należą zagadnienia kierowalności i stateczności pojazdów.
Prowadzone od lat badania kierowalności i stateczności przyczyniły się do rozpoznania i poprawy atrybuty pojazdów, a także były podstawą do wyznaczenia kierunków modernizacji i rozwoju konstrukcji pojazdów.
Poruszająca te zagadnienia książka może stanowić „przewodnik" dla osób, które zaczynają swoje działania w dziedzinie stateczności i kierowalności pojazdów samochodowych, jak dodatkowo dla tych, którzy mają już określoną wiedzę i doświadczenie w tym obszarze.
Autorzy pracy od wielu lat zajmują się problematyką kierowalności i stateczności, jednocześnie pod kątem naukowej analizy, jak i badawczej praktyki. Oddając do rąk Czytelników tę pracę, chcą podzielić się swym doświadczeniem i przekazać wiedzę w syntetycznej, ergonomicznej formie.
Autorzy monografii przedstawili w wyczerpujący sposób koncepcję systemowego ujęcia problematyki kierowalności, zwrotności i stateczności pojazdów samochodowych. Najważniejsze przedstawione w pracy zagadnienia uporządkowane są zgodnie z wymogami systemu człowiek–pojazd–otoczenie i dotyczą podstawowych cech charakteryzujących bezpieczeństwo aktywne pojazdu oraz atrybuty eksploatacyjne.
Przedstawiona jest jednocześnie metodyka badań, kryteria oceny, jak także ważne. Z punktu widzenia praktyki, wybrane zagadnienia takie jak: wysiłek kierowania, czy awaryjne stany ogumienia pojazdu. Autorzy tej pracy od wielu lat zajmują się problematyką kierowalności i stateczności pojazdów.
Zaprezentowane poprzez nich przykłady wyników badań drogowych rzeczywistych pojazdów samochodowych są cenne z punktu widzenia badań poręcznych i posiadają spory walor poznawczy. Dlatego informacje zawarte w monografii zainteresują równocześnie czytelników, którzy dopiero zapoznają się z tą problematyką jak też tymi, którzy mają już pewną wiedzę i doświadczenie w tej dziedzinie.
Prof. Dr hab. Inż. Jerzy Wicher dobór zakresu tematycznego oceniam jako adekwatny, a proporcje między poszczególnymi tematami nie budzą większych zastrzeżeń. Autorzy prowadzą transparentny wywód rozpoczynający się od przedstawienia pojęć podstawowych, niedługiego rysu historycznego rozwoju kierowalności i stateczności pojazdów samochodowych, podania definicji kierowalności, stateczności i zwrotności oraz określenia głównych parametrów określających kinematykę ruchu samochodu.
Po tej części wstępnej następuje opis i analiza metodyki badań i kryteriów oceny cech będących tematem książki. Końcowa część pracy – to przykłady eksperymentalnych badań kierowalności i stateczności najróżniejszych rodzajów pojazdów samochodowych (osobowych, ciężarowych, autobusów i pojazdów specjalnych).
Taka kompleksowość ujęcia tematu powoduje, że zgodnie z zamiarem Autorów opracowanie jest dobrym „przewodnikiem dla osób, które zaczynają swoje działania w dziedzinie stateczności i kierowalności pojazdów samochodowych, jak jeszcze dla tych, którzy posiadają już określoną wiedzę i doświadczenie w tej dziedzinie".
Prof. Dr hab. Inż. Tomasz Lech Stańczyk