Drugi tom, pt. Nowoczesność w praktyce pedagogicznej. Refleksje pedagogiczne w teorii i praktyce, który oddajemy do dłoni Czytelników, pokazuje w swoich treściach spojrzenie na temat innowacyjności z pozycji budowania doświadczenia dziecka poprzez pryzmat sztuki, wychowania estetycznego, otwartych i odważnych metod kształcenia, stymulacji rozwoju twórczego rozumianego szeroko.
Nauczyciele i uczniowie działają na siebie inspirująco, wymuszają sytuacje edukacyjne, które stwarzają sytuacje do pytań i refleksji, samodzielnego szukania jednoznacznych czy wielu odpowiedzi. Mówi się powszechnie,progresywność powinna znamionować współczesnego człowieka w zglobalizowanym świecie, a jest to właśnie umiejętność odkrywczego i odważnego szukania rozwiązań, nieraz niekonwencjonalnych, co przyczynia się do zmiany i tym samym do rozwoju.
Warto się zatrzymać, żeby umieć dojrzeć piękno i harmonię w przyrodzie, działaniu, drugim człowieku, sztuce i każdym nowym zdarzeniu, które inspirują do aktywności, odkrywania i zadawania nowych pytań oraz szukania rozwiązań.
(fragment wstępu)