Znany film Feliksa Falka Kapitał, czyli jak zrobić pieniądze w Polsce z 1990 roku początkuje się od ujęcia lecącego nad Warszawą pomnika Karola Marksa. To wyjątkowo znamienny obraz, niemal proroczy. Jego symbolika w chwili premiery filmu była jednoznaczna, jednak w ciągu niemal trzydziestu lat, jakie upłynęły od wejścia do kin Kapitału, scena nabrała wielu nowych sensów. Dziś jej pierwotne znaczenie jest bodaj najmniej intrygujące. Okres po 1989 roku to w Polsce czas gwałtownych przemian, wielkich nadziei, frustracji, rozczarowań, kolejnych kryzysów,również sukcesów. Przejście z gospodarki centralnie sterowanej do wolnorynkowej stanowiło poprzez lata ważny kontekst dla twórców polskiego kina – równocześnie tych, którzy opowiadali o świecie biznesu, polityki czy służb, jak i tych koncentrujących się na życiu rutynowym zwykłych ludzi. Michał Piepiórka śledzi zmiany w kulturowych narracjach, które objawiają się w filmach podejmujących temat transformacji gospodarczej. Analizuje równocześnie fabuły lubiane, jak i popadające w zapomnienie ofiary tzw. Filmoznawczej rzeźni. Nieraz to właśnie te drugie mówią nam o Polsce, także dzisiejszej, rzeczy nowe i zaskakujące.
Tytuł Rockefellerowie i Marks nad Warszawą. Polskie filmy fabularne wobec transformacji gospodarczej Autor Michał Piepiórka Język polski Wydawnictwo Ossolineum ISBN 978-83-66267-30-5 Rok wydania 2020 liczba stron 360 Format epub, mobi