Autor – dostrzegając niedostatki, nadmierne uproszczenia i zagrożenia w kształceniu przyszłych adeptów techniki świetlnej – oferuje alternatywę poznawania i opanowywania wiedzy z zakresu techniki świetlnej w oparciu o trening rachunkowy.
W podręczniku, opierając się na podstawowych zależnościach, definicjach i wzorach, pokazano (głównie przez przykłady obliczeniowe) jak można je zastosować i kiedy można je stosować. W pracy zaprezentowano też teorię techniki świetlnej, jako punkt wyjścia do przeróżnych, mniej lub bardziej innowacyjnych obliczeń przypadków, w których światło i oświetlenie są głównym obszarem zainteresowania.
Zawartoniemało zagadnień rachunkowych, w formie przykładów do samodzielnego rozwiązania, co nadaje opracowaniu wyrazistą funkcję edukacyjną. Podręcznik pisany był najczęściej z myślą o studentach, którzy specjalizują się w obszarze techniki świetlnej, jednak z powodzeniem może być użytkowany poprzez inne osoby zawodowo związane z tym obszarem i osoby spoza branży, stwarzające specjalistyczne oprogramowanie służące rozwiązywaniu zagadnień projektowych w technice świetlnej.