Zdjęcia metodologia badań psychologicznych, F2C366C8EB
E-booki
Dostępność:Do kupienia
Metodologia badań psychologicznych, F2C366C8EB (Jerzy M. Brzeziński)
Do kupienia w: Marka: Jerzy M. Brzeziński
107,72 zł
Idź do sklepuSuper oferta
Skrócony opis produktu
Tytuł Metodologia badań psychologicznych Autor Jerzy M. Brzeziński Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe PWN ISBN 978-83-01-20691-8 Rok wydania 2019 Wydanie 6 liczba stron 528 Format mobi,...
Sugerowany towar metodologia badań psychologicznych, F2C366C8EB dostępny jest w TaniaKsiazka.pl w okazyjnej cenie 107,72 zł. Oferta ta jest efektem zbiorczych porównan wielu sklepów w naszej bazie.
Podstawowe cechy
ISBN
9788301206918
Autor
Jerzy m. brzeziński
Sprawdź promocyjne oferty na metodologia badań psychologicznych, F2C366C8EB
Prezentujemy listę promocyjnych ofert na metodologia badań psychologicznych, F2C366C8EB jakie udało się odszukać. Zobacz oferty, warunki darmowej i ekspresowej dostawy, a także opinie o produkcie:
metodologia badań psychologicznych, F2C366C8EB (sklep TaniaKsiazka.pl)
107,72 zł
Idź do sklepuSuper oferta
Pokaż wszystkie oferty (1)
Dane o zmianach cen i dostępności użyte w zestawieniu są zczytywane prawie w czasie rzeczywistym.
Pełny opis produktu
Tytuł Metodologia badań psychologicznych Autor Jerzy M. Brzeziński Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe PWN ISBN 978-83-01-20691-8 Rok wydania 2019 Wydanie 6 ilość stron 528 Format mobi, epub Spis treści 1. Dlaczego psychologowi potrzebna jest znajomość metodologii? XI 1. Zróżnicowane rozumienia metodologii XI 2. Dwa cele nauczania metodologii XIII 3. Podstawowa literatura z zakresu metodologii badań psychologicznych i dyscyplin pokrewnych XVII Część I Natura procesu badawczego w psychologii 1 1. Psychologia jest nauką empiryczną – zagadnienia wprowadzające 5 1. Wprowadzenie 5 2. Cele poznania naukowego – zewnętrzne i wewnętrzne 6 3. Schemat poznania naukowego 8 4. Intersubiektywny charakter poznania naukowego – Kazimierza Ajdukiewicza zasada racjonalności 14 5. Idealizacyjny charakter poznania naukowego 17 6. Redukcjonizm i reduktywizm a problem swoistości poznania naukowego w psychologii 18 7. Podsumowanie 23 2. Psychologia traktuje o związkach między zmiennymi – odmiany zmiennych i ich operacjonalizacja 25 1. Wprowadzenie 26 2. Pojęcie zmiennej 26 3. Kompozycja mnogościowa zmiennej ilościowej 29 4. Stanleya S. Stevensa klasyfikacja zmiennych: nominalne, porządkowe, interwałowe i ilorazowe 30 5. Zmienne zależne i niezależne. Klasyfikacja zmiennych 32 6. Zasady wprowadzania terminów teoretycznych do nauk empirycznych (według Jerzego Kmity) 34 7. Wskaźniki 36 8. Wyniki uzyskane na skalach narzędzi pomiarowych jako wskaźniki zmiennych ilościowych 41 9. Nowe ujęcie problemu operacjonalizacji zmiennych psychologicznych (według Elżbiety Hornowskiej) 43 10. Podsumowanie 49 3. Problemy badawcze i hipotezy badawcze 51 1. Wprowadzenie 51 2. Problem badawczy jako pytanie – pytania rozstrzygnięcia i pytania dopełnienia; problemy rozstrzygalne i nierozstrzygalne 51 3. Nuela Belnapa klasyfikacja pytań 55 4. Hipoteza jako odpowiedź na pytanie badawcze 58 5. Klasyfikacja problemów badawczych i hipotez badawczych 59 6. Podsumowanie 63 4. Struktura procesu badawczego w psychologii 65 1. Wprowadzenie 65 2. Struktura cyklu badawczego w psychologii (ujęcie Jerzego Brzezińskiego) 65 3. Pomiędzy „odkryciem" a „uzasadnieniem" 72 4. Podsumowanie 76 Część II Uwarunkowania procesu badawczego 79 5. Zewnętrzne uwarunkowania procesu badawczego – psychologia a praktyka społeczna 81 1. Wprowadzenie 81 2. Pomiędzy zewnętrznymi i wewnętrznymi uwarunkowaniami procesu badawczego w psychologii 82 3. Psychologia używana czy używanie psychologii – jedna albo mnóstwo psychologii? 83 4. Psychologia a model tzw. Nauk poręcznych 87 5. Obieg informacji między sferą praktyki społecznej i sferą nauki 89 6. Podsumowanie 92 6. Wewnętrzne determinanty cyklu badawczego 95 1. Wprowadzenie 95 2. Trafność badania psychologicznego 96 3. Badanie psychologiczne jako interakcja badacz – osoba badana 110 4. Podsumowanie 135 7. Etyczne problemy naukowych badań psychologicznych 139 1. Wprowadzenie 139 2. Istotnie etycznie wątpliwe aspekty działalności badawczej psychologa 143 3. Informowanie społeczności uczonych o uzyskanych rezultatach badawczych 153 4. Psycholog jako nauczyciel i mistrz – jedność badania i nauczania 159 5. Testy psychologiczne w rękach psychologa 165 6. Rezultat badawczy jako podstawa użytecznego działania 173 7. Podsumowanie 174 Część III W stronę metod statystycznych 177 8. Próba – wybrane zagadnienia 181 1. Wprowadzenie 181 2. Dlaczego próba złożona z ochotników nie jest reprezentatywna (jest stronnicza)? 182 3. Próba kwotowa 184 4. Próba losowa 186 5. Podsumowanie 194 9. Miary siły związku między zmiennymi – wybrane zagadnienia 195 1. Wprowadzenie 195 2. Zależności rzeczywiste a zależności pozorne. Interpretacja przyczynowoskutkowa związku korelacyjnego dwóch zmiennych 196 3. Regresja liniowa zmiennej Y względem zamiennej X; korelacja rYX 198 4. Wybór adekwatnej miary siły związku między zmiennymi 203 5. Podsumowanie 204 10. Testy istotności różnic i wskaźniki wielkości efektu ES – wybrane zagadnienia 205 1. Wprowadzenie 205 2. Etapy wnioskowania statystycznego 207 3. Warunki poprawnego stosowania testów znaczności różnic w badaniach empirycznych 210 4. Wybór słusznego testu znaczności różnic i wskaźnika wielkości efektu 217 5. Wskaźniki wielkości efektu (ES) 222 6. Przedziały ufności 232 7. Podsumowanie 233 Część IV Modele sprawdzania hipotez 237 11. Model eksperymentalny (E) 241 1. Wprowadzenie 241 2. Charakterystyka modelu eksperymentalnego (E) 243 3. Pojęcie planu eksperymentalnego i quasi-eksperymentalnego 260 4. Trafność planu eksperymentalnego i czynniki ją zakłócające 262 5. Podstawowe plany eksperymentalne 270 6. Podsumowanie 286 12. Gdy nie można przeprowadzić badania eksperymentalnego – nieeksperymentalny model ex post facto (EPF) 289 1. Wprowadzenie 289 2. Model eksperymentalny a model nieeksperymentalny ex post facto (EPF) 290 3. Dwie odmiany nieeksperymentalnego modelu EPF 290 4. Zbieranie informacji przy pomocy wywiadów 298 5. Opracowywanie informacji empirycznych pochodzących z wywiadów 301 6. Ocena pokaźności zmiennych w nieeksperymentalnym modelu EPF 311 7. Wady i atuty nieeksperymentalnego modelu EPF 311 8. Podsumowanie 312 13. Model korelacyjny – model wielokrotnej regresji liniowej (MLR) 315 1. Wprowadzenie – model analizy wariancji ANOVA a model wielokrotnej regresji liniowej MLR 316 2. Podstawowe odmiany modelu MLR 318 3. Zmienne ilościowe w jednowielozmiennowej odmianie modelu MLR 319 4. Zmienne jakościowe w modelu MLR – konstruowanie zmiennych instrumentalnych: kodowanie zerojedynkowe (dummy coding) 324 5. Ustalenie porządku wyraźnościowego w obrębie zmiennych niezależnych wprowadzonych do modelu MLR 334 6. Kurczenie się korelacji wielokrotnej 335 7. Podsumowanie 336 Część V Podstawy konstrukcji testów psychologicznych i interpretacji ilościowej informacji testowych wybrane zagadnienia 337 14. Rzetelność – błąd charakterystyczny – moc dyskryminacyjna pozycji testowych 343 1. Wprowadzenie 344 2. Założenia konwencjonalnej teorii rzetelności testów psychologicznych 344 3. Odmiany błędu typowego 345 4. Punktowa i przedziałowa estymacja wyniku prawdziwego 347 5. Sześć empirycznych metod estymacji rzetelności testu psychologicznego 349 6. Trzy wskaźniki mocy dyskryminacyjnej pozycji testowych 359 7. Podsumowanie 363 15. Ustalanie trafności testu 365 1. Wprowadzenie 365 2. Cztery aspekty trafności 367 3. Aspekt zbieżny (konwergentny) i różnicowy (dyskryminatywny) trafności – analiza macierzy „wielu cech – wielu metod" Donalda T. Campbella i Donalda W. Fiskego 374 4. Badanie trafności z wykorzystaniem modelu analizy czynnikowej (tzw. Trafność czynnikowa) 379 5. Podsumowanie 380 16. Standaryzacja – obiektywność – normalizacja 383 1. Wprowadzenie 383 2. Standaryzacja i obiektywność testu 383 3. Skale typowe oparte na modelu rozkładu normalnego 385 4. Porównanie skal charakterystycznych 388 5. Podsumowanie 390 17. Analiza profilów psychometrycznych – porównania intraindywidualne i interindywidualne 391 1. Wprowadzenie 392 2. Analiza intraprofilowa 393 3. Analiza interprofilowa 398 4. Podsumowanie 406 18. Problemy adaptacji kulturowej testów 409 1. Wprowadzenie 409 2. Czy testy psychologiczne powstałe w warunkach innej kultury powinny być poddane adaptacji kulturowej? 410 3. Sprawdzanie równoważności testów (według Radosława Ł. Drwala) 415 4. Konteksty adaptacji kulturowej testów (według Jerzego Brzezińskiego) 416 5. Podsumowanie 423 Nota bibliograficzna i podziękowania 425 Bibliografia 429 Dodatek A. Jak przygotować raport z badań psychologicznych? 449 Dodatek B. Tablice statystyczne i psychometryczne 453 Dodatek C. Alfabet grecki 509 Indeks rzeczowy 511 Indeks nazwisk 517 O Autorze 526
Parametry
ISBN
9788301206918
Autor
Jerzy m. brzeziński
Wydawnictwo
Wydawnictwo naukowe pwn
Ilość stron
528
Rok wydania
2019
Tematyka
Humanistyczne
Kategoria
E-booki
Producent
Jerzy M. Brzeziński
Opinia użytkowników
-
Opinie oraz Recenzje
Wojciech T.
22.12.2024
Czy chcesz podesłać nam komentarz i opinię o produkcie
Jeśli tylko udało Ci się skorzystać z pokazywanego metodologia badań psychologicznych, F2C366C8EB wyślij recenzję lub opinię. Napisz jakie są Twoje wrażenia z użytkowania, czy nie żałujesz zakupu, a także czy relacja ceny do jakości jest dobra.