Tytuł Społeczne zjawiska w zachowaniach polskich konsumentów Podtytuł Oddziaływania społeczne, naśladownictwo, ostentacja i snobizm Autor Aleksandra Burgiel Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach ISBN 978-83-7875-202-8 Rok wydania 2014 Katowice Wydanie 1 ilość stron 369 Format pdf Spis treści Wstęp 11
Rozdział 1
KONSUMPCJA i ZACHOWANIA KONSUMPCYJNE JAKO POLE ODDZIAŁYWANIA CZYNNIKÓW SPOŁECZNYCH 19
1.1. Konsumpcja, zachowania konsumpcyjne i wzory zachowań konsumpcyjnych – interpretacja pojęć 19
1.2. Determinanty konsumpcji i zachowań konsumentów 24
1.3. Elementy społecznego otoczenia konsumenta – jednostki, grupy i klasy 33
1.4. Oddziaływania społeczne oraz ich skutki dla procesów konsumpcji 43
1.5. Charakter towaru jako determinanta wpływu czynników społecznych na zachowania konsumentów 58
Rozdział 2
INTERDYSCYPLINARNY OBRAZ ZDETERMINOWANYCH SPOŁECZNIE KONSUMENTÓW I KONSUMPCJI – EWOLUCJA KONCEPCJI I BADAŃ 66
2.1. Konsument jako istota społeczna w ekonomii 66
2.2. Nurty pozaekonomicznej refleksji na temat społecznego charakteru i znaczenia konsumpcji 85
2.3. Odniesienia do zjawisk społecznych w konsumpcji w marketingu i consumer science 97
2.4. Przegląd polskiego dorobku naukowego w zakresie badań nad społecznymi zjawiskami w konsumpcji i zachowaniach konsumentów 103
Rozdział 3
ZJAWISKA SPOŁECZNE W ZACHOWANIACH KONSUMPCYJNYCH JAKO WYRAZ ODDZIAŁYWAŃ pomiędzy KONSUMENTAMI 109
3.1. Społeczny rozmiar konsumpcji i konsumpcja widoczna społecznie 110
3.2. Charakterystyka wybranych socjogennych zjawisk w zachowaniach konsumentów 116
3.2.1. Naśladownictwo i zjawiska oparte na upodobnieniu – efekty naśladownictwa, demonstracji i sceny 119
3.2.2. Zjawiska oparte na wyróżnieniu – konsumpcja ostentacyjna, efekty snobizmu i Veblena 130
3.2.3. Społeczne zjawiska w zachowaniach konsumentów – synteza 142
3.3. Ekonomiczne konsekwencje zjawisk społecznych oraz ich rola w procesach transmisji wzorów konsumpcji i zachowań konsumpcyjnych 147
Rozdział 4
DETERMINANTY I PRZEJAWY WYSTĘPOWANIA ZJAWISK SOCJOGENNYCH W ZACHOWANIACH POLSKICH KONSUMENTÓW W ŚWIETLE informacji WTÓRNYCH 156
4.1. Czynniki determinujące ujawnianie się zjawisk społecznych w zachowaniach Polaków i efekty ich oddziaływań 156
4.2. Sytuacja dochodowa i skłonność do konsumpcji polskich gospodarstw domowych w latach 1990-2012 169
4.3. Spożycie artykułów wyposażenia wnętrz w polskich gospodarstwach domowych i specyfika zachowań konsumentów związanych z ich zakupem 173
Rozdział 5
METODYKA BADAŃ NAD ODDZIAŁYWANIAMI I ZJAWISKAMI SPOŁECZNYMI W ZACHOWANIACH KONSUMENTÓW 180
5.1. Specyfika studiów nad oddziaływaniami i zjawiskami społecznymi w zachowaniach konsumentów i jej konsekwencje – uwagi wstępne 180
5.2. Źródła danych i metody badawcze oraz możliwości ich użycia w badaniach nad zjawiskami społecznymi w zachowaniach konsumentów 186
5.3. Metodyka zrealizowanych badań pierwotnych 195
5.3.1. Założenia badawcze i potężne rozwiązania metodyczne 195
5.3.2. Konceptualizacja i operacjonalizacja badanych pojęć, a także budowa instrumentu pomiarowego 203
5.4. Charakterystyka próby badawczej i ocena jej reprezentatywności 212
Rozdział 6
SPOŁECZNE OTOCZENIE KONSUMENTÓW – elementy, PROCESY ODDZIAŁYWAŃ I ICH DETERMINANTY 216
6.1. Grupy odniesienia – relacje z konsumentami i udział w kształtowaniu wzorów zachowań konsumpcyjnych 217
6.1.1. Grupy normatywne 217
6.1.2. Grupy porównawcze 220
6.1.3. Grupy statusowe 230
6.2. Liderzy opinii i przejawy ich wpływu na zachowania konsumentów 234
6.3. Oddziaływania interpersonalne – charakter i determinanty uległości konsumentów wobec wpływów 237
6.4. Czynniki psychiczne determinujące podatność konsumentów na oddziaływanie czynników społecznych 245
6.4.1. Motywy naśladownictwa 246
6.4.2. Aspiracje konsumentów w zakresie sposobu urządzania wnętrz 251
Rozdział 7
NAŚLADOWNICTWO, OSTENTACJA I SNOBIZM W ZACHOWANIACH POLSKICH KONSUMENTÓW 256
7.1. Identyfikacja przejawów i ocena częstości występowania wybranych zjawisk społecznych w zachowaniach konsumentów 256
7.2. Skłonność do naśladownictwa i przejawy zachowań naśladowczych wśród polskich konsumentów 267
7.3. Psychospołeczne czynniki sprzyjające naśladownictwu – ujęcie modelowe 275
7.4. Naśladownictwo i inne zjawiska społeczne na rynku artykułów wyposażenia wnętrz 283
7.5. Mechanizm transmisji wzorów konsumpcji na rynku artykułów wyposażenia wnętrz – ujęcie modelowe 291
Zakończenie 301
Bibliografia 309
Spis rysunków 343
Spis tabel 345
Aneks A: Kwestionariusz wywiadu 349
Aneks B: Szczegółowe wyniki analiz 358