Tytuł Visual Storytelling Podtytuł Jak opowiadać językiem video Autor Monika Górska Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe PWN ISBN 978-83-01-20542-3 Rok wydania 2019 Warszawa Wydanie 1 ilość stron 270 Format epub, mobi Spis treści Dla Ciebie 9 01 Kto opowie najkorzystniejszą historię, wygrywa 19 Sztuka przetrwania 22 Początek i koniec kina 26 Narodziny reportażu 28 Powrót kina 30 Opowieść w chmurze 31 Sens w bezsensie 34 Subiektywnie czy obiektywnie, rzecz ujmując? 37 02 Powiedz mi, jaką wybierasz rolę, a powiem ci, jak opowiadać. Osiem ról reportera 39 Reportaż wydarzeniowy – reporter: świadek bezpośredni 40 Reportaż interwencyjny – reporter: obrońca, adwokat 41 Reportaż śledczy – reporter: detektyw, prokurator 42 Reportaż problemowy – reporter: diagnostyk, przewodnik 42 Reportaż portret – reporter: artysta 43 Reportaż podróżniczy – reporter: odkrywca 43 obszerny reportaż – reporter: tłumacz rzeczywistości 44 Reportaż wydarzeniowy 45 Reportaż interwencyjny 47 Reportaż śledczy 50 Reportaż problemowy 55 Reportaż portret 58 Reportaż podróżniczy – travellogue 64 znaczny reportaż (grand reportage) 67 Ósma rola. Reżyser 71 03 CO? Skrzynka z narzędziami 76 Temat: esencja reportażu 78 Radar i lupa, czyli gdzie znaleźć temat 81 Media społecznościowe 87 Skorowidz reportera 91 Wstępna dokumentacja 91 Drugi etap dokumentacji 94 Reportaż: „wypowiedź na temat" 96 Kurs i ster 97 Bohater i „co go boli" 100 Bohater-opowieść i bohater-metafora 102 Protagonista 103 Antagonista 104 Rozmowa dokumentacyjna – sztuka słuchania 105 Anatomia wywiadu reportażowego 109 Sztuka pytania 113 Wstępny montaż wywiadu 119 Akcja w reportażu 120 Akcja: prosta, zawikłana, epizodyczna 121 Akcja dynamiczna i statyczna 122 Rola konfliktu 125 JA kontra JA, JA kontra ON, JA kontra ONI, JA kontra ŻYWIOŁ, JA kontra LOS 126 04 KTO? Pozwól, że opowiem, czyli o narratorze reportażu 129 Narracja autorska 132 Narrator bezpośredni – JA 132 Narrator pośredni 134 Narracja postaciowa 136 05 KOMU? Po obu stronach ekranu 138 Pokaż mi twój świat, a powiem kim jesteś 139 Zobaczyć, zrozumieć, przeżyć… 141 Poczuć więź 143 06 JAK? Język video od kuchni 147 poprzez oczy do serca. Kompozycja obrazu 150 Kontury i bryły 152 Światło: wyzwalacz głębi 153 Kontrast światłocienia 154 odcień i kąt padania światła 154 Perspektywa w przestrzeni 155 Perspektywa w ruchu 156 Nakładające się plany 157 Proporcje 158 Odbicia i cienie 159 Głębia ostrości 160 Spojrzenie z lotu ptaka 163 Perspektywa żabia 165 Od kadru do sekwencji, czyli gramatyka języka filmowego 166 Kadr jak litera 169 Kamera na poziomie oczu 169 Kamera poniżej poziomu oczu 170 Kamera powyżej poziomu oczu 171 Kamera skierowana na część człowieka 171 Ujęcie jak słowo 172 Plany od „detalu" do „totalu" 172 Sekwencja ujęć jak zdanie 179 Panorama pozioma i pionowa 183 Scena jak akapit 187 Sekwencja scen jak rozdział 189 Dźwięk w roli głównej 190 Wielomowna cisza 193 Dopowiadająca muzyka 194 Słowo o słowie 196 Z wizjonera re-wizor, czyli montaż: sztuka wyboru 198 Montaż narracyjny: pewnego razu… 200 Montaż skojarzeniowy: fabryka emocji 206 Montaż mozaikowy: muzyka oczu 211 07 JAK TO SIĘ ROBI 214 Struktura opowieści SyKoMoRTM 219 SYtuacja 219 KOmplikacje 221 MOment przełomu 224 Rozwiązanie 225 Jak to działa: SYtuacja 226 Jak to działa: KOmplikacje 227 Jak to działa: MOment przełomu 227 Jak to działa: Rozwiązanie 227 Cztery magnetyczne początki 230 Zaczynaj z wizją końca 231 08 Z jakim skutkiem 232 styl: „charakter pisma" storytellera 232 Od elipsy do hiperboli 235 Reguła klepsydry 238 Opowieść na pożegnanie: Trzy sita Sokratesa 242 Podziękowania 245 Bibliografia 248 Publikacje książkowe 248 Artykuły w tomach zbiorowych i czasopismach 254 Strony internetowe 254 Spis reportaży i filmów dokumentalnych omawianych w pracy 260 Spis ilustracji 263 Kim jest dr Monika Górska? 265 Nagrody i wyróżnienia 269