W monografii przedstawiono proces decyzyjny szczególnego typu konsumenta, jakim jest turysta oraz dokonano identyfikacji czynników oddziaływujących na ten proces. Te wyniki badań są szczególnie ważne w kontekście wzrastającej roli turystyki w produkowaniu nowych miejsc pracy, ożywienia społeczno-gospodarczego i jej udziału w kształtowaniu PKB i obecnej niestabilnej sytuacji politycznej i ekonomicznej na świecie. Sytuacja ta zmieniła sposób zachowania konsumentów na rynku turystycznym, bowiem więcej osób samodzielnie organizuje wyjazdy. Na to zjawisko ma wpływ chęć ograniczenia kosztów podczas wyjazdów wakacyjnych, jak dodatkowo coraz większy brak zaufania do biur podróży. Lecz z drugiej strony rośnie świadomość społeczeństwa na temat zdrowego stylu życia. Kupujący nie chcą rezygnować z wyjazdów turystycznych, gdyż są one niezbędne dla dobrego samopoczucia psychicznego, fizycznego, a także społecznego. To iż modele zachowań turystów opracowane w latach siedemdziesiątych czy osiemdziesiątych XX wieku, nie sprawdzają się w warunkach jakie funkcjonują na rynku turystycznym w XXI wieku. Z tego powodu opracowano nowy autorski model zachowania konsumentów na rynku turystycznym.