W towaroznawstwie produktów spożywczych pojęcie jakości jest szeroko używane i odnosi się zarówno do , a także producenta, jak i do konsumenta żywności. Jakość, rozumiana jako zaspokojenie albo przekroczenie pragnień klienta, w odniesieniu do żywności obejmuje mnóstwo różnorodnych aspektów i determinowana jest przez szereg czynników. Jej złożony charakter oddaje termin „całkowitej jakości żywności” (ang. Total food quality) obejmujący rozmaite atrybuty wynikające z natury i z jego oceny poprzez konsumenta. Szereg opisujących towar cech określa się przy pomocy wachlarza technik i metod standaryzujących i obiektywizujących pomiar tych atrybuty produktów spożywczych, które wpływają na percepcję i zakup przez potencjalnych konsumentów. Przedstawiona monografia jest publikacją wpisującą się w trend interdyscyplinarnych badań dotyczących metod oceny i kontroli jakości żywności w sposób wielokierunkowy i holistyczny. Gromadzi problemy naukowe z pogranicza takich dyscyplin, jak towaroznawstwo, marketing, zarządzanie jakością czy badania nad zachowaniem i psychologią konsumenta. Głównym celem pracy była ocena jakości wybranych produktów żywnościowych uwzględniająca charakterystykę ich cech i oczekiwań konsumenta z nimi związanych z wykorzystaniem metod fizykochemicznych, sensorycznych i konsumenckich. Do realizacji pracy wybrano kombinację nowoczesnych metod instrumentalnych oceniających jakość wewnętrzną , a także metod stosowanych w badaniach konsumenckich opartych na pomiarach poszerzonej jakości oczekiwanej i doświadczanej.