Tytuł Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i wytworność polonistyki. T. 1 Język polski Wydawnictwo Uniwersytet Śląski ISBN 978-83-8012-953-5 Rok wydania 2016 Katowice Wydanie 1 ilość stron 666 Format pdf Spis treści Spis treści Wprowadzenie. Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie (Ewa Jaskółowa, Tadeusz Zgółka i Redaktorki) / 11 Rozdział 1 Edukacja humanistyczna — dziś i jutro. Diagnoza — wymogi — prognozy Barbara Myrdzik, Iwona Morawska, Małgorzata Latoch-Zielińska: Co ma wspólnego polonistyka z innymi naukami? O przekraczaniu granic / 21 Jolanta Fiszbak, Adam Mazurkiewicz: Zanim założenia „nowej humanistyki" staną się podstawą świadomego działania polonisty / 39 Anna Janus-Sitarz: Humanistyka w poszukiwaniu zaginionego czytelnika / 55 Marek Pieniążek: Polonistyka szkolna w przestrzeni afektywnej / 67 Marta Rusek: Wizje i rewizje edukacji polonistycznej. Wstępne rozpoznania / 83 Sławomir Jacek Żurek: Polonistyczne badania edukacyjne — perspektywy 2016—2020 / 95 Lidia Wiśniewska: Odpowiedzialność w warunkach szkoły-marketu. Głosy z III i IV Forum Edukacyjnego Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza / 105 Rozdział 2 pomiędzy szkołą a uniwersytetem. Kształcenie przyszłego polonisty Agnieszka Rypel Wzorzec osobowy nauczyciela polonisty we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej / 119 Maria Kwiatkowska-Ratajczak: Dydaktyka akademicka w dobie kultury konwergencji / 125 Małgorzata Krzysztofik: Teksty kultury w dydaktyce uniwersyteckiej i w szkole wobec przemian modelu edukacji ponadgimnazjalnej / 139 Ryszard Waksmund, Dorota Michułka: Antropologia dzieciństwa jako przedmiot akademicki (w programie specjalizacji nauczycielskiej) / 153 Sławomir Jacek Żurek: komponent dydaktyczny studiów doktoranckich w zakresie literaturoznawstwa — specjalność filologia polska (2010—2014). Wnioski z wykorzystania innowacji programowych / 167 Agnieszka Kania: Muzeum, miejsce pamięci i genius loci w kształceniu kulturowym przyszłego nauczyciela polonisty / 181 Małgorzata Gajak-Toczek: (Nie)skomplikowane rozmowy o starości ze studentami polonistyki / 195 Piotr Kołodziej: Nauczyciel czy „uczyciel"? Polonista wobec sytuacji uczenia (się). Refleksja nie tylko etymologiczna / 213 Danuta Łazarska: Nastolatek jako podmiot relacyjny. O uczniowskiej potrzebie budowania dialogu z nauczycielem mądrości / 229 Elżbieta Mazur: Guwernantka — portret literacki, (ko)repetycje i możliwości / 243 Rozdział 3 Płynne granice polonistyki — komparatystyka szkolna i uniwersytecka Teresa Kostkiewiczowa: Komparatystyka w naukach filologicznych i w edukacji polonistycznej / 259 Tadeusz Sławek: Spojrzenie komparatystyczne / 265 Lidia Wiśniewska: Komparatystyka: dwoistość metody i synkretyzm praktyki / 269 Anna Ślósarz: Dydaktyka polonistyczna jako komparatystyka / 283 Andrzej Hejmej: Era komparatystyki kulturowej / 299 Rozdział 4 Język polski w dydaktyce polonistycznej Aldona Skudrzyk: Przywrócić wartość słowom — podstawowe zobowiązanie polonistycznej Edukacji / 307 Jadwiga Kowalikowa: Edukacja językowa dla rozwijania uczniowskich kompetencji jako operacyjnych oraz perspektywicznych celów kształcenia / 315 Jolanta Nocoń: Szkolny polonista na usługach rynku pracy? O kształceniu językowo- komunikacyjnym w czasach (po)nowoczesnych / 329 Ewa Horwath: Katedra uniwersytecka zaprasza… O wykorzystaniu badań językoznawców w dydaktyce szkolnej / 343 Ewa Nowak: Od słowa do znaczenia. Zastosowanie wiedzy językowej w interpretacji tekstu / 357 Marta Szymańska: Język jako narzędzie komunikacji w społeczeństwie. Perspektywa socjolingwistyczna w podręcznikach do języka polskiego dla szkoły podstawowej / 369 Urszula Kopeć: Nauczyć wyrażania miłości. Problemy teoretyczne i funkcjonalne / 385 Krzysztof Koc: Tajemnice świata i człowieka — o edukacyjnej wartości reportażu w szkolnej polonistyce / 397 Beata Udzik: Opowiadanie i rozprawka. Szkolne formy wypowiedzi a sprawność językowa uczniów (doniesienie z badań) / 413 Tomasz Nowak: Gramatyka w komputerze. O dydaktycznych pożytkach płynących ze spotkań lingwistyki z informatyką / 429 Zofia Pomirska: Popularyzowanie czytania i czytelnictwa wśród uczniów ze specjalnymi trudnościami w czytaniu (z dysleksją rozwojową) / 447 Katarzyna Grudzińska: Reguły konwersacyjne a struktura wybranych dialogów w powieści młodzieżowej Małgorzaty Musierowicz Brulion Bebe B — propozycja edukacyjna / 461 Paulina Osak: Językowy obraz świata a interpretacja: Janusz Stanisław Pasierb Morze, obłok i kamień / 475 Karolina Kwak: Zatarte granice i kółka na wodzie, czyli głosy Młodych w sprawie dam i rycerzy / 489 Rozdział 5 Język polski w kontaktach: pomiędzy kulturą własną i obcą Małgorzata Karwatowska: Obcy, Inny w dyskursie nauk humanistycznych / 505 Zofia Budrewicz, Maria Sienko: Polonistyki regionalnej szanse na dialog międzykulturowy / 527 Tomasz Jelonek: Nazwy terenowe a kształtowanie wiedzy uczniów o ich niewielkiej ojczyźnie / 545 Anna Kietlińska, Elżbieta Awramiuk: Szkolny polonista w dobie powszechnej znajomości języków obcych / 557 Elżbieta Grabska-Moyle: Gramatyka w polskich szkołach sobotnich. Kryteria i potrzeby uczniów a zamierzenia i działania nauczycieli / 573 Anna Suchodolska: Polska polityka językowa wobec obcokrajowców: strategie zapewnienia asymilacji / 587 Romuald Cudak, Wioletta Hajduk-Gawron: Problematyka adaptacji tekstu w edukacji literackiej cudzoziemców / 603 Anna Ślósarz: Multimedialne moduły tematyczne, czyli holistyczny potencjał w nauczaniu języka ojczystego / 617 Agnieszka Handzel: Content and Language Integrated Learning w edukacji polonistycznej — kształcenie uczniów reemigrantów / 635 Anna Mikulska: Problemy językowe studentów chińskich uczących się języka polskiego jako obcego — próba analizy / 647