Czy kiedykolwiek nauczałeś?
To pytanie retoryczne. Oczywiście, iż tak.
Ludzie mają podstawową potrzebę, aby się nawzajem nauczać. Robią to nauczyciele, rodzice, przyjaciele, rodzeństwo, plotkarze i pracodawcy. Uczymy innych przeróżnych rzeczy: przedstawiamy gościowi z innego miasta drogę do muzeum, zapoznajemy go z rozkładem podmiejskiej kolejki, uczymy dziecko jeść widelcem, kolejny raz demonstrujemy szczeniakowi, jak zrobić siad. Ludzie uczą nawet samych siebie.
Biorąc pod uwagę, iż nauczałeś, przypomnisz sobie zapewne sytuacje, w których nauczanie nie działało tak, jak powinno. Spróbowałeś innego podejścia i rezultaty były ulepszone. Oto częsty przykład: ktoś prosi cię o wskazówki dotarcia do budynku czy sklepu, ty odpowiadasz „Jasne!”, bo skrupulatnie wiesz, gdzie to jest. Za chwilę jednak sam łapiesz się na tym,w całości nieskutecznie wymachujesz rękami, a na obliczu pytającego maluje się coraz pokaźniejszy znak zapytania. Ostatecznie rysujesz mapę.
Istnieje sporo sposobów, po które sięgamy, ucząc się nawzajem. Co więcej, różne sposoby nauczania pasują do zróżnicowanych rodzajów uczenia się. W książce „Jak się uczymy?” przedstawiono 26 naukowo potwierdzonych mechanizmów, za pomocą których uczymy się nowych rzeczy, wśród nich m.in: użytkowanie analogii, uczenie się w grupie, stawianie pytań, wizualizacja, uczenie się przez obserwację. Każdy z nich scharakteryzowano według następującego schematu:
Co to jest? Podstawowy opis mechanizmu uczenia i wyodrębnionie, dlaczego jest ważny. Jak działa? Nauka i teoria, w tym dostępny opis pionierskich badań. Jak z tego korzystać? Przykłady intensywności wykorzystujących dany mechanizm. Do czego się nadaje? Rezultaty, w osiągnięciu których ten mechanizm jest nad wyraz prawidłowy. Ryzyka. Częste błędy prowadzące do niepożądanych skutków. Przykłady korzystnych i złych zastosowań. Literatura. Klasyczne i współczesne opracowania. Ściągawka. Opracowanie podsumowujące główne idee prezentujene w rozdziale wraz z krótkimi przykładami. Książka będzie zrozumiała dla każdego, kto jest zainteresowany uczeniem się i możliwością jego ułatwiania. Rzetelne podstawy naukowe i bogaty materiał źródłowy czynią z niej także genialny podręcznik.