Dlaczego niektórzy łatwo osiągają sukcesy, a innym przychodzi to z trudnością, choć są tak samo zdolni? Daniel Goleman wskazuje na dużą rolę inteligencji emocjonalnej w dążeniu do życiowych celów.
„Inteligencja emocjonalna” – żywo dyskutowana na całym świecie książka Daniela Golemana – przynosi odpowiedź na sporo nurtujących nas pytań, m.in.: Jak to się dzieje, iż zdolni uczniowie stają się zaledwie przeciętnymi pracownikami? Dlaczego osoby o wysokim ilorazie inteligencji niejednokrotnie z trudem radzą sobie w życiu?
Jeśli choćby pytania te wydają się banalne, to odpowiedź – którą dokumentują najnowsze badania naukowe – obala dotychczasowe poglądy na rolę intelektu w odnoszeniu życiowego sukcesu. Zależy on bowiem najczęściej od samoświadomości, tj. Od kontrolowania własnych emocji, zapału i wytrwałości w dążeniu do celu i od zdolności do empatii i umiejętności odnalezienia się w grupie. Czyli – jak to określa autor – od współczynnika inteligencji emocjonalnej.
Książka Daniela Golemana podpowiada, kiedy i jakimi metodami można kształtować inteligencję emocjonalną w dzieciach, by nauczyć je jak najwłaściwszego użycia wrodzonych zdolności w osiąganiu życiowych celów.