Tytuł Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 3 Podtytuł Struktura i funkcje świadomości Autorzy Philip G. Zimbardo, Robert L. Johnson, Vivian McCann Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe PWN ISBN 978-83-01-19571-7 Rok wydania 2017 Warszawa Wydanie 2 liczba stron 288 Format mobi, epub Spis treści Wstęp do wydania polskiego IX Do Studenta XI Nowości tego wydania XV Podziękowania XVII O Autorach XX 1. Wrażenia zmysłowe i spostrzeżenia 3 Jak stymulacja staje się wrażeniem? 6 1.1. Transdukcja: przekształcanie stymulacji we wrażenia 8 1.2. Progi: granice wrażeń 10 1.3. Teoria detekcji sygnałów 13 Zagadnienie psychologiczne Adaptacja sensoryczna 14 Co łączy zmysły? Co je różni? 15 1.4. Wzrok 16 1.5. Słuch 27 1.6. Porównanie wzroku, słuchu i innych zmysłów 35 1.7. Synestezja: wrażenia między zmysłami 43 Zagadnienie psychologiczne Doznawanie i doświadczanie bólu 44 Na czym polega związek pomiędzy doznawaniem wrażeń a spostrzeganiem? 50 1.8. Przetwarzanie percepcyjne: odnajdywanie znaczenia we wrażeniu 51 1.9. Niejednoznaczność i zniekształcenia percepcyjne 56 1.10. Teoretyczne wyjaśnienia percepcji 62 1.11. Zobaczyć i uwierzyć 74 Zagadnienie psychologiczne zastosowanie psychologii do uczenia się psychologii 76 Włącz myślenie krytyczne Percepcja podprogowa i podprogowa perswazja 76 Podsumowanie rozdziału 79 2. Myślenie i inteligencja 85 Jakie są części myślenia? 88 2.1. Pojęcia 89 2.2. Wyobrażenia i mapy poznawcze 93 2.3. Myślenie i mózg 93 2.4. Intuicja 96 Zagadnienie psychologiczne Schematy i skrypty pomagają ci określić, czego możesz się spodziewać 98 Jakie umiejętności mają osoby, które potrafią produktywnie myśleć? 101 2.5. Rozwiązywanie problemów 102 2.6. Ocenianie i podejmowanie decyzji 111 2.7. Stawanie się twórczym geniuszem 116 Zagadnienie psychologiczne wykorzystanie psychologii do uczenia się psychologii 120 Jak dokonujemy pomiaru inteligencji? 123 2.8. Binet i Simon tworzą Test Zdolności Szkolnych 124 2.9. Amerykańscy psycholodzy zapożyczają ideę Bineta i Simona 125 Zagadnienie psychologiczne Co można uczynić dla nadzwyczajnego dziecka? 133 Czy inteligencja jest jedną zdolnością, czy składa się z wielu zdolności? 137 2.10. Psychometryczne teorie inteligencji 138 2.11. Poznawcze teorie inteligencji 139 2.12. Kulturowe definicje inteligencji 144 2.13. Inteligencja zwierząt 146 Zagadnienie psychologiczne Wyniki testowe i samospełniające się proroctwo 148 W jaki sposób psycholodzy wyjaśniają różnice w IQ występujące pomiędzy grupami? 150 2.14. Jakie są dowody na to, że inteligencja jest dziedziczna? 152 2.15. Jakie są dowody na to, iż inteligencja pozostaje pod wpływem środowiska? 153 2.16. Odziedziczalność (nie dziedziczenie) i różnice międzygrupowe 155 Zagadnienie psychologiczne Programy treningu mózgu: czy są skuteczne? 163 Włącz myślenie krytyczne Kwestia różnic międzypłciowych w zakresie zdolności 164 Podsumowanie rozdziału 165 3. Stany świadomości 171 Jaki jest związek świadomości z procesami umysłowymi? 173 3.1. Narzędzia do badania świadomości 177 3.2. Modele umysłów świadomego i nieświadomego 180 3.3. Śpiączka i stany do niej podobne 185 Zagadnienie psychologiczne zastosowanie psychologii do uczenia się psychologii 187 Jakie cykle występują w świadomości na co dzień? 189 3.4. Marzenia na jawie 189 3.5. Sen: tajemnicza trzecia część naszego życia 192 3.6. Marzenia senne: nocne widowisko 203 Zagadnienie psychologiczne Zaburzenia snu 211 Jakie inne formy może przyjmować świadomość? 215 3.7. Hipnoza 216 3.8. Medytacja 220 3.9. Stany spowodowane działaniem środków psychoaktywnych 222 Zagadnienie psychologiczne Uzależnienie i nałóg 234 Włącz myślenie krytyczne Zrewidowany pogląd na nieświadomość 237 Podsumowanie rozdziału 240 Słownik pojęć 245 Bibliografia 257 Indeks nazwisk 291 Źródeł rycin 297 Źródeł rycin 299