Tytuł Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 1 Podtytuł Podstawy psychologii Autorzy Philip G. Zimbardo, Robert L. Johnson, Vivian McCann Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe PWN ISBN 978-83-01-19569-4 Rok wydania 2017 Warszawa Wydanie 2 ilość stron 298 Format epub, mobi Spis treści Wstęp do wydania polskiego IX Do Studenta XI Nowości tego wydania XV Podziękowania XVII O Autorach XX 1. Umysł, zachowanie oraz psychologia naukowa 3 Czym jest psychologia – a czym nie jest? 4 1.1. Psychologia: to więcej, aniżeli myślisz 6 1.2. Myśląc krytycznie o psychologii i pseudopschologii 10 Zagadnienie psychologiczne Psychologia jako główny kierunek studiów 18 Na czym polega sześć podstawowych perspektyw badawczych w psychologii? 19 1.3. Rozdzielenie umysłu i ciała oraz współczesna perspektywa biologiczna 21 1.4. Powstanie psychologii naukowej 23 1.5. Perspektywy psychologiczne, które rozwinęły się w XX wieku 28 1.6. Perspektywy psychologiczne: sześć narzędzi w twoim „przyborniku" 35 Zagadnienie psychologiczne Zmieniając oblicze psychologii 36 W jaki sposób psycholodzy tworzą nową wiedzę? 38 1.7. Cztery kroki metody naukowej 40 1.8. Pięć rodzajów badań psychologicznych 44 1.9. Tendencyjność i zagadnienia etyczne w badaniach psychologicznych 54 Zagadnienie psychologiczne Zagrożenia płynące z pseudopsychologii 62 Włącz myślenie krytyczne Czy szczepienie dzieci zwiększa ryzyko autyzmu? 63 Podsumowanie rozdziału 66 2. Biopsychologia, nauka o układzie nerwowym i natura ludzka 71 W jaki sposób są powiązane ze sobą geny i zachowanie? 74 2.1. Ewolucja i selekcja naturalna 75 2.2. Genetyka i dziedziczenie 79 2.3. Epigenetyka – nowy znakomity (odważny) świat 82 Zagadnienie psychologiczne Wybierając geny swojego dziecka 86 Jak przebiega komunikacja w środku organizmu? 87 2.4. Neuron: podstawowa jednostka (składowa) układu nerwowego 88 2.5. Układ nerwowy 99 2.6. Układ dokrewny 102 Zagadnienie psychologiczne Jak substancje psychoaktywne wpływają na system nerwowy? 105 Jak mózg generuje zachowanie i procesy umysłowe? 106 2.7. Okna na mózg 108 2.8. Trzy warstwy mózgu 110 2.9. Płaty kory mózgowej 118 2.10. Dominacja półkulowa 127 Zagadnienie psychologiczne Sporty kontaktowe a uszkodzenia mózgu 135 Włącz myślenie krytyczne Lewa półkula versus prawa półkula mózgu 137 Podsumowanie rozdziału 139 3. Rozwój przez całe życie 143 Jakie wrodzone zdolności ma noworodek? 147 3.1. Rozwój prenatalny 148 3.2. Okres noworodkowy: zdolności nowo narodzonego dziecka 151 3.3. Niemowlęctwo: realizacja inwestycji według projektu z okresu noworodkowego 154 Zagadnienie psychologiczne Nie tylko psoty i harce: rola dziecięcej zabawy na drodze do życiowych sukcesów 168 Jakie zadania rozwojowe napotykamy w okresie dzieciństwa? 170 3.4. Jak dzieci przyswajają język 171 3.5. Rozwój poznawczy: teoria Piageta 176 3.6. Rozwój społeczny i emocjonalny 186 Zagadnienie psychologiczne Zagadka ADHD 196 Jakie zmiany cechują okres dorastania? 200 3.7. Dorastanie a kultura 201 3.8. Dojrzewanie fizyczne w okresie dorastania 202 3.9. Rozwój neurologiczny i poznawczy w okresie dorastania 207 3.10. Rozwój moralny 210 3.11. Problemy społeczne i emocjonalne w okresie dorastania 217 Zagadnienie psychologiczne wykorzystanie psychologii do uczenia się psychologii 223 Przed jakimi wyzwaniami rozwojowymi stają dorośli? 224 3.12. Wczesna dorosłość: poszukiwanie, autonomia i intymność 226 3.13. Wyzwania średniej dorosłości: złożoność i wydajność 230 3.14. Późna dorosłość: wiek nierozdzielności 234 Zagadnienie psychologiczne Ponowne spojrzenie na badania bliźniąt 240 Włącz myślenie krytyczne Efekt Mozarta 242 Podsumowanie rozdziału 245 Słownik pojęć 252 Bibliografia 267 Indeks nazwisk 302 Źródła rycin 307 Źródła zdjęć 308