Tytuł Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 2 Podtytuł Motywacja i uczenie się Autorzy Philip G. Zimbardo, Robert L. Johnson, Vivian McCann Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Naukowe PWN ISBN 978-83-01-19570-0 Rok wydania 2017 Warszawa Wydanie 2 ilość stron 281 Format mobi, epub Spis treści Wstęp do wydania polskiego IX Do Studenta XI Nowości tego wydania XV Podziękowania XVII O Autorach XX 1. Motywacja i emocje 3 Co nas motywuje? 5 1.1. Dlaczego ludzie pracują: teoria McClellanda 6 1.2. Motywacja – niespodziane skutki nagrody 11 Zagadnienie psychologiczne wykorzystanie psychologii do uczenia się psychologii 13 Jak określamy nasze motywacyjne priorytety? 13 1.3. Teoria instynktów, teoria popędów i psychodynamiczna teoria Freuda 14 1.4. Humanistyczna teoria Maslowa 17 Zagadnienie psychologiczne Ustalenie, co motywuje innych ludzi 22 Gdzie w hierarchię potrzeb wpasować głód i seks? 23 1.5. Głód: popęd homeostatyczny i motyw psychologiczny 24 1.6. Siła woli, rzepa i ciastka czekoladowe 31 1.7. Motywacja seksualna: pragnienie, bez którego da się żyć 33 1.8. Seks, głód i hierarchia potrzeb 38 Zagadnienie psychologiczne Zagadnienie orientacji seksualnej 39 Jak motywują nas emocje? 42 1.9. Jak emocje wiążą się z motywacją? 43 Zagadnienie psychologiczne Różnice emocjonalne między mężczyznami a kobietami zależą od biologii i kultury 50 Jakie procesy sterują naszymi emocjami? 51 1.10. Mózgowe podłoże emocji 52 1.11. Pobudzenie, poziom wykonania i odwrócone U 58 1.12. Psychologiczne teorie emocji: wyjaśnienie kilku dotychczas nierozstrzygniętych zagadnień 61 1.13. W jakim stopniu kontrolujemy własne emocje? 65 Zagadnienie psychologiczne Wykrywanie kłamstw 69 Włącz myślenie krytyczne Czy „wykrywacze kłamstw" rzeczywiście wykrywają kłamstwa? 71 Podsumowanie rozdziału 75 2. Uczenie się i wychowanie 81 Jakiego rodzaju uczenie się wyjaśnia warunkowanie klasyczne? 86 2.1. Podstawy warunkowania tradycyjnego 87 2.2. Użycia warunkowania klasycznego 92 Zagadnienie psychologiczne Awersja do smaków a chemioterapia 101 Jak uczymy się nowych zachowań przy pomocy warunkowania sprawczego? 102 2.3. Radykalny behawioryzm Skinnera 103 2.4. Siła wzmocnienia 104 2.5. Problem kary 115 2.6. Lista sposobów modyfikowania zachowania sprawczego 121 2.7. Porównanie warunkowania sprawczego i klasycznego 123 Zagadnienie psychologiczne wykorzystanie psychologii do uczenia się psychologii 127 Jak psychologia poznawcza wyjaśnia uczenie się? 127 2.8. Uczenie się przez wgląd: Köhler z szympansami na Wyspach Kanaryjskich 128 2.9. Mapy poznawcze: Tolman odkrywa, co jest w umyśle szczura 130 2.10. Uczenie się poprzez obserwację: wyzwanie rzucone behawioryzmowi przez Bandurę 133 2.11. Mechanizmy mózgowe, uczenie się i uczenie się poznawcze „wyższego rzędu" 138 Zagadnienie psychologiczne Lęk przed lataniem – ponowne spotkanie 139 Włącz myślenie krytyczne Czy każdy z nas pokazuje odrębny „fason uczenia się"? 142 Podsumowanie rozdziału 146 3. Pamięć 151 Jaka jest natura pamięci? 154 3.1. Pamięć jest konstruowana i rekonstruowana 155 Zagadnienie psychologiczne Czy chciałbyś posiadać pamięć „fotograficzną"? 158 W jaki sposób powstają wspomnienia? 161 3.2. Pierwszy magazyn: pamięć sensoryczna 162 3.3. Drugi magazyn: pamięć operacyjna 166 3.4. Trzeci magazyn: pamięć długookresowa 173 Zagadnienie psychologiczne Wspomnienia fleszowe: gdzie byłeś, kiedy… 183 W jaki sposób wydobywamy wspomnienia? 185 3.5. Pamięć utajona i pamięć jawna 186 Zagadnienie psychologiczne Na końcu języka 192 Dlaczego pamięć czasami nas zawodzi i co możemy z tym zrobić? 193 3.6. Grzechy pominięcia 195 3.7. Grzechy włączania 201 3.8. Usprawnienie pamięci przy pomocy mnemotechnik 209 Zagadnienie psychologiczne zastosowanie pschologii do uczenia się psychologii 211 Włącz myślenie krytyczne Kontrowersja dotycząca odzyskanych wspomnień 213 Podsumowanie rozdziału 217 Słownik pojęć 220 Bibliografia 231 Indeks nazwisk 261 Źródła rycin 266 Źródeł zdjęć 268