Komunikacja jest użytkowana do manipulowania, które ma na celu osiąganie różnorodnego typu korzyści. Prawdopodobnie dlatego ludzkość nałożyła na cykl porozumiewania się niemało warst w utrudniających poznanie rzeczywistych zasad jego funkcjonowania. Zapragnęliśmy więc sięgnąć do mechanizmów komunikacji niezakłóconych ludzką ingerencją i pokazać ich działanie bez zniekształceń związanych z różnymi emocjami, np. Z chęcią wyparcia wszystkich kontekstów o zabarwieniu negatywnym, takich jak żądza posiadania czy naturalna skłonność do kłamstwa. N aszym zda n iem takie czyste mechanizmy można n ajlepiej zaobserwować w świecie przyrody. D latego postanowiliśmy opis ać zróżnicowane formy komunikacji występujące wśród zwierząt, a następnie znaleźć i omówić przykłady odpowiadające im w świ ecie ludzi. Najbardziej interesowały nas te procesy, które funkcjonują zarówno w przyrodzie, jak i w biznes ie.
W pierwszym rozdziale naszej książki demonstrujemy, jak ważną rolę odgrywa komunikacja w świecie zwierząt. Dzięki komunikacji zwierzęta nie tylko wymieniają między sobą dane, lecz także dostosowują się, a to wywiera prawidłowy wpływ na rozwój gatunków i funkcjonowanie całych ekosystemów oraz zezwala na uzyskiwanie zadziwiających efektów synergii. Przedstawiamy także, jak te same mechanizmy wpływają na funkcjonowanie pracowników firmy, jej dostawców, kupujących i całego otoczenia biznesowego.
W drugim rozdziale zwracamy uwagę na to, iż otrzymany przekaz informacyjny powinno się interpretować w szerszym kontekście, a do poprawnej jego interpretacji należy wziąć pod uwagę więcej aniżeli jeden sygnał. Zbyt pochopne odczytanie sygnału może wprowadzić w błąd. Z takim przypadkiem mamy do czynienia w trakcie obserwacji wielu ssaków, kiedy np. Ten sam grymas na twarzy samicy może oznaczać zadziorne zachowanie, lecz w innej sytuacji w dodatku gotowość do miłosnych uniesień. Warto o tym pamiętać w trakcie współpracy z przedstawicielami innych narodowości, co w dobie powszechnej globalizacji biznesu zdarza się coraz częściej. Po przeczytaniu tego rozdziału można się przekonać, że uśmiech i potakiwanie na twarzy kontrahenta wcale nie musi oznaczać akceptacji przedstawionych mu propozycji współpracy.
W trzecim rozdziale prezentujemy siłę i znaczenie przekazu niewerbalnego. Opisujemy „dziwne" loty, potakiwania głową, otwieranie dziobów połączone z sygnałami dźwiękowymi czy zapachowymi. Są to ważne części składowe przekazu emocjonalnego. Zwracamy uwagę na to, iż partnerzy biznesowi nieraz zapominają o odczytywaniu wzajemnie przekazywanych sobie sygnałów, które pokazują, jakie emocje wywołują ich działania i postawy. Niezrozumienie tych komunikatów wyjątkowo utrudnia skuteczne działanie i może być powodem wielu z pozoru nierozwiązywalnych problemów.
Kontynuując nasze rozważania na temat przekazu pozawerbalnego, w czwartym rozdziale omawiamy rolę takich reakcji, jak czerwienienie się, zmiana koloru czy podniesienie temperatury ciała. Tego typu sygnały wysyłane poprzez zwierzęta są prędkie, jednoznaczne i wiarygodne. Automatyczne reakcje zwierząt mogą być jednak przemodelowane w zależności od zmieniającego się otoczenia i warunków życia. Wspominamy o tym dlatego, aby uświadomić czytelnikowi, jak z łatwością można wpaść w pułapkę niewłaściwej interpretacji mowy ciała, np. W trakcie negocjacji handlowych i równocześnie,zaakcentujeć znaczenie tych „automatów" komunikacyjnych w skutecznym porozumiewaniu się ludzi.
Piąty rozdział rozprawia się z bardzo powszechnym stereotypem myślenia o komunikacji jako o przekazie głosowym. Tutaj czytelnik poznaje różne kanały komunikacji i rolę, jaką one odgrywają w świecie przyrody. Uświadamia sobie, jak mnóstwo możliwości rozwoju efektywnej komunikacji buduje użycie np. Komunikacji zapachowej czyadekwatny wybór różnych kanałów, w zależności od tego, z jaką informacją i do kogo chcemy dotrzeć.
W ostatnim, szóstym rozdziale zwracamy uwagę na to, że komunikacja i dotyk, który też jest swoistą formą komunikowania się, są potrzebne do tego, by mogły zachodzić podstawowe procesy w świecie zwierząt, takie jak prokreacja oraz budowanie i rozwój zróżnicowanego rodzaju grup społecznych. Zwierzęta stosują nad wyraz wyszukane formy komunikacji po to, żeby odróżnić obcych od swych i produktywnie bronić się przed błędami w doborze partnerów czy niebezpieczeństwem utraty cennych zasobów. Przenosząc sporo milionów lat doświadczeń wprost ze świata zwierząt na grunt biznesowy, demonstrujemy jak można wykorzystać je w realiach globalnej konkurencji, trudnych do monitorowania przepływów kapitału i nieograniczonej podmiany danych.
Każdy z rozdziałów książki stanowi zamkniętą całość i składa się z czterech części. Pierwsza część przedstawia wyniki badań nad mechanizmami komunikacji zwierząt, druga opisuje jak podobne mechanizmy działają w świecie ludzi, a w szczególności w biznesie, trzecia udostępnia linki do filmików przedstawiających opisywane mechanizmy. Czwarta część, kończąca rozdział, to tablica analogii pomiędzy światem przyrody i biznesu. Dzięki takiej konstrukcji można czytać poszczególne rozdziały w wolnych chwilach oraz w szybki sposób wydobywać praktyczne wnioski z prezentowanych zagadnień. Nakłaniamy oczywiście do przeczytania całej książki, mając przekonanie, że powstanie wtedy w głowie czytelnika pełny obraz zasad i metod sprawnej komunikacji.
Oddawana do r ą k czytelnika książka jest trzecią z linii "Zwierzeca recepta na sukces w biznesie". Cała kolekcja jest poświęcona poręcznym zaimplementowaniom coraz bardziej popularnych teorii behawioralnych. Prezentuje pewne zwyczaje funkcjonujące w świ ecie zwierząt i wskazuje, jak można praktycznie wykorzystać je w zarządzaniu firmą, budowaniu relacji w zespole i w celu wydajn ego komunikowani a się w środku i na zewnątrz firmy.
Mamy nadzieję, iż ta książka zostanie przez Państwa przyjęta jednakowo życzliwie jak Pszczela Korporacja i Natura Przedsiębiorczości i stanie się źródłem nowych inspiracji w działaniach biznesowych, a może nawet zmieni cho ć trochę sposób postrzegania świata.