W biografii artystycznej Aleksandra Fredry można wyznaczyć dwa okresy, oddzielone prawie piętnastoletnim milczeniem spowodowanym nieprzychylnym nastawieniem krytyki literackiej. W pierwszym, którego koniec datuje się na rok około 1840, powstały wystawione za życia pisarza i do dziś najbardziej znane komedie, takie jak Mąż i żona, Damy i huzary, Śluby panieńskie, czyli Magnetyzm serca, Pan Jowialski czy Zemsta. W drugim natomiast, początkującym się około 1854 roku, Fredro napisał utwory, które pojawiły się na scenie dopiero po jego śmierci, m.in. Duży człowiek do małych interesów, Świeczka zgasła, teraz.Niniejszy wybór odzwierciedla ten podział i pokazuje specyfikę obu okresów twórczych. W książce znalazły się wszystkie wymienione wyżej dzieła. We Wstępie Marian Ursel analizuje najważniejsze parametry formalne i tematy Fred rowskich komedii.
Odnoszę wrażenie, że ciągle jesteśmy jak z Fredry, z tej samej społeczności, mentalności. Niezwykle chcemy być obywatelami świata, to tkwimy w naszym rodzimym zaścianku. Fredro pozostawił partytury brzmień naszego charakteru narodowego.
Anna Augustynowicz, reżyserka teatralna
Autor Zemsty za każdym razem lubił patrzeć na produkcje błaznów w cyrku. Jakby wiedząc, że początki teatru i początki cyrku z jednego korzenia wyrastają (…).
Adam Grzymała-Siedlecki
Fredro uważał dobrych aktorów za współtwórców sukcesu teatralnego. W Nienawiści mężczyzn, pierwotnej redakcji Ślubów panieńskich, zanotował w tekście pobocznym: „ten niemy monolog zostawia się talentowi aktora". Niemy monolog! Talentowi aktora! — to mówi samo za siebie.
Ze Wstępu Mariana Ursela
Aleksander Fredro (1793-1876) – związany ze Lwowem, jeden z najwybitniejszych polskich komediopisarzy, sięgający na dodatek po inne formy wypowiedzi literackiej, m.in. Balladę, poemat, bajkę, przysłowie czy aforyzm. Autor pisanego w latach 1844-1846 pamiętnika Trzy po trzy, w którym zawarł wspomnienia z czasów służby w armii Księstwa Warszawskiego i w wojsku Napoleona. Stwarzał w epoce zdominowanej przez romantyków, lecz jego dzieło nosi cechy późnego klasycyzmu. Ze względu na profesjonalne zastosowanie języka, komizm sytuacyjny, a także zapadające w pamięć kreacje bohaterów jego komedie do dziś są ochoczo grywane; stały się także podstawą kilku scenariuszy filmowych.
Tytuł wybór komedii Autor Aleksander Fredro Wydawnictwo Ossolineum EAN 9788365588005 ISBN 9788365588005 Kategoria Literatura\Dramat linia Biblioteka narodowa ilość stron 1224 Format 12x16.9x4.7 cm Rok wydania 2016 Oprawa Twarda Wydanie 1 Waga 0.716 kg