Podstawową zasadą konstrukcyjną, stanowiącą oś konfliktu dramatycznego, jestw teatrze Pavlovsky'ego ambiwalencja, przenikająca zróżnicowane poziomy i rozmiarydzieła, z reguły zaś sferę symboliki i znaczenia. Inteligentnie konstruowana wieloznacznośćwywołuje niepokój odbiorcy w przypadku, gdy nie ma on pewnościczy to, co widzi na scenie, jest faktycznie tym, czym się jawi. Nimbem niejednoznacznościspowite są praktycznie wszystkie części utworu dramatycznego,począwszy od przestrzeni i elementów scenicznych, przedmiotów teatralnych,czy wreszcie samych bohaterów. Ambiwalencja dotyczy nie tylko tożsamości,ale i samego wymiaru moralnego postaci Pavlovsky'ego, wśród których większośćskupia w sobie sprzeczne cechy, nieraz wykluczające się na tyle, iż możnamówić o podwójnej osobowości bądź wręcz jej rozłamie w sytuacji, gdy postaćposiada tyle samo cech bohatera, co antagonisty, rozdzielanych między dwiepostaci w tragedii tradycyjnej. U Pavlovsky'ego katalizatorem rozwoju akcji stajesię wówczas ten sam bohater, zaś konflikt dramatyczny przybiera postać gwałtownegokonfliktu wewnętrznego jednostki. Ze Wstępu Tytuł dobór dramatów Autor Eduardo Pavlovsky Wydawnictwo Księgarnia Akademicka EAN 9788381380706 ISBN 9788381380706 Kategoria Literatura, Poezja liczba stron 241 Rok wydania 2019 Oprawa broszurowa